L�rdag 25. Juni 2022 - 06:31 | ||||
SøkLinker i nettsidene Noen leder deg videre innenfor n-kh.no. De åpnes i det vinduet du er i. Siderammen og toppen beholdes dermed. (vil du lage nytt vindu: skift+museklikk) Fremmede nettsteder du lenkes til, åpnes i nytt vindu, for å ikke fjerne vårt vindu. Musepekeren aktiverer eventuell "forklarende boks". Hensikt: informasjon lenkes sammen over Internett ved hjelp av hyperlenker, til ytterligere kunnskap og informasjon på verdensveven (World Wide Web). FrØ-bladet i skjermversjon er utstyrt med samme redskapet. |
Pilegrimsvandringer til OlavskirkenSt. Olavs kirke p� Avaldsnes var pilegrimsm�l i katolsk tid. Det finnes enn� spesielle stedsnavn og spor etter gamle veifar; noen kan kanskje knyttes til pilegrimer. Organiserte «pilegrimsvandringer» ble vekket til live i 1990-�rene, som del av «Olavsdagene p� Avaldsnes».
Historien om «pilegrimsvandring» til Olavskirken oppsto p� et historisk seminar p� Karmel i 1996. Det som var forut og det som er «i manns minne» gj�r at artikkelen med illustrasjoner kanskje blir i lengste laget. Nettartikkelen er montert av John Karsten Ved�. Olavsdagene 2017 L�rdag 29. juli PILEGRIMSVANDRING OG OLSOKMESSE
Heftet har �tte sider og presenterer et omfattende program med mange ulike aktiviteter fra 4. til
30. juli 2017. Gjennom 25 �r har «Olavsdagene p� Avaldsnes» utviklet seg til en etablert
kulturinstitusjon i Karm�y. Initiativtaker var
Palmer Vistnes. Ansvaret for gjennomf�ring av Olavsdagene er
lagt til organiststillingen. Fra 2008 var dette kantor Goos ten Napel og fra 2010 kantor Arnfinn Tobiassen. Pilegrim i
middelalderen Fra katolsk tid «Alle dei �rleg botferdige som vitja eit av desse kongelege kapell (t.d. Avaldsnes) kvart �r p� vedkommande kapell sin vigtigaste fest-dag, skulde f� avlat (d.v.s. ettergjeving av den bots-straff som skriftefaren hadde p�lagt syndaren) for heile �ret. Men dei som kom like etter festen og vitja kyrkja med gudleg hug otte dagar i samanheng, fekk 100 dagars avlat. Sj�lvsagt laut desse pilgrimane betala pengar til kyrkja f�r dei fekk avlaten. (P� liknande m�te skreiv biskop Arne ei mengd avlatsbrev d� han bygde koret p� domkyrkja i Stavanger). Det har p� visse tider kome store flokkar med pilgrimar til Avaldsnes-kyrkja for � f� syndeforlating. For folk flest rekna avlat for det same som syndeforlating hj� Gud. Men opphaveleg var det ikkje meint so. Her kan det vera staden � nemna at p� den gamle kyrkjevegen fr� F�rdesfjorden til Avaldsnes, er det ved �rpetveit (i Sk�re) ein stad som vert kalla ‘Feginsbrekk�’. Det var ei Feginsbrekka ogso ved Nidaros. Pilgrimane vart fegne n�r dei n�dde den brekka.» Moderne
pilegrimsvandring Stoppesteder langs
«pilegrimstien» S betyr start ved Toskatj�nn mellom Haugesund og Tysv�r. Ved riksveien var det plass til stans for organisert busstransport fra Avaldsnes. Det var p� forh�nd merket stier og veier. Vandrerne fikk med seg en enkel f�rer med kartskisse og tekster. Vandringen ledet i starten opp et dalSøkk i retning s�r langs 1 Feginsbrekka. Navnet skal ha r�tter til middelalderen. «Fegin» er det samme som dialektordet feien, som betyr glede. Pilegrimen skal ha f�lt seg glad, ved � n� toppen av brekka. For p� 2 Kyrkjeleite kunne pilegrimen for f�rste gang se t�rnet til Olavskirken. Et leite brukes som navn p� bakkeh�yde med godt utsyn. 3 �rpetveit er et gardstun, som n� eies av Karmsund Folkemuseum. Her kan vandreren ta kvil og samle nye krefter. Fra kjelda i tunet var det vann � f�. Det reine vannet kan minne om middelalderens kildekult. (Steder med vann som ga helsebringende virkning ble kalt «hellige kilder».) Olavskjell� n�r Torvastad kirke skulle ha hatt helbredende vann og ble kanskje ogs� oppSøkt av pilegrimer.
4 Kyrkjehaugen skal ha v�rt hvileplass for gravf�lger. Det var tungt � b�re lik helt fra bygdene ved F�rresfjorden. Foto og faksimile Utekors f�r og n� formidler noe tradisjonsstoff om utekors. I middelalderen ble det reist store andaktskors ved mange veier, gjerne ved rastesteder p� h�ydedrag, ved bruer eller veikryss. Det var steder for stillhet og b�nn. Faksimilet og foto forteller om en spesiell hendelse p� Spanne i 1999. 5 Kinnesteinen er en sv�r firkantet stein, som det var knyttet sagn til. Pilegrimvandrerne i middelalderen m�tte ofte p� steder med eventyr og sagnstoff. Noe uforklarlig fikk p� den m�ten en slags mening, slik som dette: I riktig gamle dager bodde det et troll p� Spanne og et p� Utsira. De var titt usams og kranglet. S� var det en gang at Siratrollet kinnet sm�r. Det likte ikke Spannatrollet og satte i gang � kaste stein mot Utsira. Det er derfor det er s� mye stein p� �ya. Da ble Siratrollet fryktelig arg og slengte kinna mot Spanne. Noe av saupen (kjernemelka) falt ned utfor Visnes og ble til Saupsteinen #79_2_102. Men kinna landa p� Spanne og ble til Kinnesteinen. Noen mener de kan se merker etter trollhanda p� steinen.
6 Spannhelgeland ble valgt som stoppested mellom to vann. Vandrerne hadde da krysset lynghei og kr�ttertr�kk et lengre stykke. Landskapet kunne gi minner om de lange og �de strekningene som middelalderens pilegrimer m�tte overkomme. Det var derfor naturlig med ny hvilepause og mat�kt. I gammel tid var det vanlig at pilegrimene delte mat seg imellom.
7 Trodlaskar. Dette er en s�rpreget fjellkl�ft p� Våre kanter. Det kan oppleves som en litt skummel passasje i Helgelandsfjella. Skaret kan minne om farefulle landskap som pilegrimer m�tte passere i gamle dager. Pilegrimer blir gjerne avbildet med en lang stav. Den kunne ogs� brukes til � holde borte ville dyr. Sti-valget videre gikk s� p� fine veier gjennom boligstr�k p� Moksheim til 8 Vormedal. Her var det vanskelig � finne gammel havn og egnet kaiplass for sk�yte som skulle krysse Karmsundet. Valget ble kaien til fabrikken Protan/FMC. Vi n�rmet oss m�let og 9 Olavskirken. Sk�yta la trygt til ved Vikinggardens brygge. Da vandrerne ble observert fra kirkebakken l�d klokkeklang. Litt tr�tte men forn�yde vandrerne kom s� fram til gudstjeneste i den varme middelalderkirken. «Den store pilegrimsvandringen» var dermed til endes. F�rste gangen fullf�rte hele 130 vandrere, if�lge Palmer Vistnes. Hvor krysset pilegrimene Karmsundet i
middelalderen? Det er rimelig at et s�lehus (herberge for veifarende) har st�tt ved en allmenn ferdselsvei, slik vi leser i bygdeboka: «Gamal tradisjon vil ha det til at huset stod p� den staden der det heiter S�lusvik, der sementsiloane no st�r, og som med eit nyare namn vert kalla Pilkevik.» (S. 641). Vannstanden sto h�yere i eldre tid, s� der veien til kirken er p� det laveste (ved Trulsalé) kan det ha v�rt v�tt #86_2_102. Derfor kan pilegrimene ha fulgt en vei via Velde. Der har vi et interessant stedsnavn: «Det eldste tunet har trolig v�rt litt s�rvest for Munkhaug p� grensa til prestegarden. Der gikk ogs� en eldgammel ferdselsvei til kirken for de som kom s�rfra.» #87_3_201.
Den korte
pilegrimsvandringen Kl 1300-1330 Pilegrimsvandring til Olavskirken Vi samles p� Vikingg�rdens brygge p� Bukk�y Avaldsnes menighetsr�d Fotografi og tekstside forteller noe om vandringen og om symbolikk knyttet til idégrunnlaget.
Historien om hvordan
«Olavsdagene» begynte «I juli/august 1992 fikk jeg tilbud om flere konserter i Olavskirken. Det var det engelske koret Sine Nomine, Panorama (en gruppe p� tre musikere) og en orgelkonsert ved den nederlandske organisten Jacques van Oortmerssen. Det var uvant med s� mange konserter p� s� kort tid. Problemet ble l�st ved at jeg ga navn til konsertene: Olsokdagene. Det ble starten til Olavsdagene, som ble navnet fra 1993. Da fikk jeg ogs� med meg et styre med Stein Johannes Kolnes, Marit Synn�ve Vea, Aadne Utvik og Arne Haug, som var sogneprest.» Organisten ble ansvarlig styreleder. Programmet ble ogs� utvidet med «historisk seminar» p� Karmel ungdoms- og bedehus. F�rste foredragsholder var professor Sverre Bagge, som behandlet tema «Korn, �re og kristendom.» (Innfallsvinkelen var det dramatiske m�tet mellom kong Olav og Erling Skjalgsson – og morderen Asbj�rn Selsbane.) I 1995 var Eivind Luthen invitert som foredragsholder med oppgitt emne «Pilegrimsvandring p� Avaldsnes og Vestlandet». Luthen var kjent som en drivende kraft bak fornyelsen av pilegrimstradisjonen i Norge. Han var daglig leder av Pilegrimskontoret i Oslo og hadde utgitt flere b�ker og artikler med pilegrimsvandring som tema. Historien om hvordan
«pilegrimsvandringene» begynte Konrad og jeg ble inspirert. Skulle vi ta utfordringen? Hvor skulle vi i s� fall begynne? Visste noen om spor og veifar fra «gammel tid»? Vi kjente ikke til noen kart eller beskrivelser. Men vi tok utfordringen. Konrad bodde og var oppvokst i Kolnes krets ved F�rresfjorden. Han var godt kjent i fastlands-Karm�y. Gjennom h�sten 1995 gjorde vi underSøkelser «i marken». Etter Konrads forslag startet vi ved riksvegen ved Toskatj�nn. Der er et dalf�re med stigning mot s�r, kjent av noen sv�rt f� som Feginsbrekk�. Vi hadde lest det som sogneprest Skadberg hadde skrevet (se innledningen). Det ble mange turer i terrenget, og mange samtaler med lokalkjente. Vi konsentrerte oss om gardene �rpetveit, Spanne, Helgeland og Moksheim. Og til Olavsdagene 1996 var et sti-valg klart. Vi laget en enkel brosjyre med tekster og kartskisse til de moderne pilegrimsvandrerne. Pilegrimsvandring i
framtid? Noen �r ble det vekslet med vandring fra Olavskjell� i Torvastad til Avaldsnes. (Les p� internett Olavssegner – Avaldsnes, Pilegrimar, segner, stadnamn.) Det ble laget et sti-valg langs den eldste kjente bygdeveien p� Nord-Karmøy. Dette opplegget er avsluttet, da det ble brysomt � forsere beitemarker og gjerder. I flere �r ble sti-valget p� fastlandssiden avsluttet p� kaien til FMC p� Vormedal. Etter hvert ble vandrere lite �nsket p� kaiomr�det. I 2017 ble det derfor valgt � ta overfarten til Bukk�y fra Moksheim brygge. Det betydde at merket sti etter Trodlaskar f�rte langs fin skogssti p� nordsida ved Haugaland Travpark. Det opprinnelige sti-valget fra �rpetveit over Spanne til Helgeland er ogs� blitt noe endret. Merket rute f�lger n� mer tilgjengelig vei, da stor boligutbygging har redusert friomr�dene. Fra 2000-tallet har kulturlandskapet endret seg mye p� fastlandssida. Men utviklingen av idéen om sti-valg for «pilegrimsvandringer» er ikke avsluttet, noe det nyeste opplegget til Olavskirken viser. Pilegrimstur til
Olavskirken Dessverre har det fargerike heftet f�tt en formgivning, som kan gj�re det vanskelig � lese underveis for vandrende folk. Sju lokaliteter blir skilt ut med tekster og illustrasjoner. Her gjengis tre historiske beskrivelser. Brygga: Bakken: Kirked�rene:
|
|||
Webdesign av Ivar Stange | ivarstange /æt/ gmail /dot/ com | ||||
|