Mandag 27. Juni 2022 - 13:28  

Søk

Google

Artikkel- og forfatterSøk

Linker i nettsidene

Noen leder deg videre innenfor n-kh.no. De åpnes i det vinduet du er i. Siderammen og toppen beholdes dermed. (vil du lage nytt vindu: skift+museklikk)


Fremmede nettsteder du lenkes til, åpnes i nytt vindu, for å ikke fjerne vårt vindu.


Musepekeren aktiverer eventuell "forklarende boks".


Hensikt: informasjon lenkes sammen over Internett ved hjelp av hyperlenker, til ytterligere kunnskap og informasjon på verdensveven (World Wide Web).


FrØ-bladet i skjermversjon er utstyrt med samme redskapet.

Tilfeldig ord/uttrykk:
Beligge

Gjera med barn.

Se hele oversikten her.


adobe reader

Gard & bygd >> Skeie >> 6_1 G�rdsdrift >> Kontraster: Levende landbruksmiljø og stort motorsportsenter
Utskriftsvennlig format Tips en venn

Kontraster: Levende landbruksmiljø og stort motorsportsenter

Tips: Klikk p� evt. sm�bilder s� �pnes de i et nytt vindu.
Referanse: 83_6_106
Skrevet av Aadne Utvik - 11.08.2017

I n�tid er jordbruket p� garden Skeie truet av planer om store utbygginger. Det gjelder arealer tett opp til beitemark og sl�ttemark. Gardbrukerne vil ikke selge. Kommunen har p�tatt seg � st� som ekspropriant. Dette har skapt stor politisk splittelse i Karm�y.

 

Gardbrukerne p� Skeie har tydeligvis f�lt seg maktesl�se i denne situasjonen. Sett fra lokalhistorien p� Nord-Karmøy kan situasjonen minne om striden i 1960-�rene om bygging av flyplass #910_6_101.

Matrikkelgarden Skeie har en langstrakt form #83_1_101. Arealet strekker seg fra Visnesvegen i �st til Kvalav�gbygda og havet i vest. Skeie er en av de st�rste gardene p� Karm�y. Skeieb�ndene har v�rt driftige brukere gjennom mange generasjoner #83_4_302.

Skeie som jordbruksmilj�
Historien forteller oss at i �ret 1668 var det bare p� garden Torvastad at det ble s�dd mer korn enn p� Skeie. P� 1860-tallet var �kerarealet p� Skeie kommet opp i hele 165 dekar.

Et stort klyngetun ble l�st opp ved utskiftningen etter 1880-�ra #83_4_303. En oversikt viser at mange gardbrukere holdt til p� Skeie #83_4_304. Etter utskiftningen ble de fleste bygningene spredt ut over den �stre delen av det store gardsveldet. Kart, bilder og tekst kan fortelle om et levende bomilj� #83_2_102 og #83_2_103.  

Kartutsnitt over �stre del av matrikkelgarden Skeie. Gardsgrensen er markert med kraftig strek. I nordvest er bebyggelse p� Hinder�ker, i nord�st utmark p� Utvik og i s�r�st gamletunet p� V�ge.
I dag har 5 bruk p� Skeie drift med dyr. Av disse driver 3 gardbrukere med melkeproduksjon. Det leies ogs� arealer andre steder utenom Skeie, slik at deler av kulturlandskapet i Avaldsnes blir holdt i hevd. Skeieb�ndene er de st�rste leverand�rer av melk p� Karm�y.

Dette aktive jordbruksmilj�et er fra 2006 blitt truet av planer om store utbygginger av et anlegg kjent som Fjord Motorpark. Nesten ingen oppsittere vil selge areal frivillig. Da m� det eksproprieres. Et navnekart viser i hvilket kulturlandskap motorsenteret er planlagt #83_2_104.

Lovgrunnlaget
«Ekspropriasjon» betyr at offentlig myndighet med lovhjemmel framtvinger avst�else av eiendomsrett mot full erstatning. P� nynorsk brukes formen «oreigning». Lovverket er omfattende og er ikke blitt fulgt av Karm�y kommune i denne saken. Men loven er klar med hensyn til at inngrep i eiendomsrett skal begrunnes i politisk vedtak. Dette sitatet er tatt fra internett:

«Oreigningslova bestemmer at adgangen til � gj�re vedtak om eller gi samtykke til ekspropriasjon er i lovens §1 lagt til Kongen, men med hjemmel i §5 er myndighet overf�rt til departementene eller andre sentraladministrative organer, derunder Fylkesmannen. Avgj�relse om ekspropriasjon m� ikke treffes med mindre det m� antas at inngrepet utvilsomt vil Våre mer til gagn enn skade (§2). If�lge §3 kan ikke andre enn stat og kommune f� tillatelse til ekspropriasjon …».

Om motocross
I s�rvestre hj�rnet p� kartutsnittet merker vi oss noen buete streker. Det er banen for motocross. P� internett kan vi lese:

«Helganes Motorsportsenter ble etablert p� begynnelsen av 1990 tallet med Karm�y kommune som initiativtaker og eier. Senteret er et interkommunalt anlegg tilrettelagt for aktiviteter som: trial, motocross, bilcross, radiostyrte biler, biltrial, enduro, bmx og knattecross.»

Kommuneplankart
H
Utsnitt av kommuneplankartets arealdel 2014-2023.
er vises utsnitt av et fargerikt kart utarbeidet av Karm�y kommune. Kartet viser kommuneplanens arealdel 2014-2023 og vedtatt i kommunestyrets m�te 16.06.2015. P� kartet er arealet for motocrossbanen farget gr�nt og merket «F Motorsportsanlegg».

Et stort omr�de s�rvest for «F» er p� kartet farget m�rk gr�nt og «ID». Koden og fargen betyr «Framtidig idrettsanlegg». Omr�det imellom er merket med lilla farge og betegnes «4-18» og «N-I/L/K». Det betyr «Industri – Lager – Kontor».

Vi merker oss at stedsnavnet SKEIE er utelatt p� kartet, til tross for at denne garden vil representere det st�rste konfliktomr�det p� Nord-Karmøy i planperioden.

Litt om st�y
Motorduren fra de sm� kj�ret�yene oppleves allerede n� av naboer som plagsom st�y. H�ye lyder kan ogs� h�res fra Avaldsnes Idrettssenter �st ved Visnesvegen, n�r fotballentusiaster st�tter sitt lag. Dette er kortvarige hendelser som ingen reagerer negativt p�. Vedvarende motordur som forstyrrer helgefreden oppleves imidlertid annerledes.

Ved kj�ring p� det planlagte motorsportsenteret vil st�yniv�et bli vesentlig forh�yet. Har noen tenkt p� trivselen til husdyra?

Stor motorpark
Motorsport omfatter mange sportsgrener som er lite kjent p� landsbygda. P� landsplan og internasjonalt er det sportsaktiviteter med mange entusiaster og hyppige TV-sendinger. P� internett kan vi lese:

«Fjord Motorpark

  • Blir Vestlandets st�rste idrettsanlegg for motorsport, sykkelsport og luftsport, kombinert med �vingsbaner for yrkessj�f�rer og andre trafikanter i alle aldre.
  • Visjonen er � utvikle verdens st�rste anlegg hvor driften er basert p� fornybar energi.
  • Planlagt 3,3 km asfaltbane for motorsport kombinert for landeveissykkel og �vingsbane for f�rerutvikling, 820 m dragstripe, luftsportomr�de med hangarer og taksevei til Avinors rullebane, 1.150 m bane for gokart og supermotard, 1.500 m motocross, 1.500 m rallycross, BMX-bane, stort terreng til trial, enduro, off-roadbil m.m., samt ca. 40.000 kvm depotomr�de.
  • Kostnadsberegnet til ca. 100 millioner kroner, og er et interkommunalt samarbeid mellom Karm�y, Haugesund og Tysv�r.»                   

To ulike verdener?
Lokalhistorien er vel kjent med konflikter knyttet til eierforhold til jordbruksarealer og nabogrenser #83_7_203. Konflikten p� Skeie er av en slik art at det kan synes som om to grupper personer st�r med ett bein i hver sin verden.

En forenklet illustrasjon: Den ene gruppen er melkebonde p� Skeie. Den andre gruppen kj�rer rallycross p� lukket bane ved flyplassen p� Helganes.

   Bonden ut�ver sitt yrke etter relativt faste rutiner innen sitt bruksomr�de, i n�r kontakt med naturens rytme.  Rallykj�reren konkurrerer i spesialbil i perioder, der form�let synes � Våre � kj�re fortere enn andre kj�rere.

   Bonden planlegger og styrer arbeidsoppgaver etter plan, enten melketider eller onne�kter. Kj�reren er aktiv etter timeplan, satt opp av stevneledelse eller tildelte treningstider.

   Bondens arbeid er n�rt knyttet til ansvar for familiens velferd og for dyr og planters liv. Kj�reren har kun ansvar for seg selv, men vektlegger sikkerhet og kompetanse.

   Bondens hverdag er hans levebr�d. Rallykj�rerens aktivitet er «blott til lyst», eller for � oppn� heder og �re. 

   Bondens daglige dont er fysisk krevende, og gir tilfredshet n�r han lykkes med gardens utkomme p� �ker og i fj�s. Kj�reren m� Våre i god fysisk form, og opplever intens glede og spenning under kj�ring.

   Bonden arbeider mye i ensomhet, men kan f� hjelp av dreng eller ektefelle/barn. Kj�reren er vanligvis omgitt av et sosialt fellesskap med entusiaster for bilsport.

   Bonden ut�ver sitt virke med stedstilknytning til en familietradisjon. Kj�reren er en beSøkende og er virksom uavhengig av baners geografiske plassering.

   Bonden lever i naturen og bearbeider naturen m�lrettet. Kj�reren bruker bilbaner der landskapet er sterkt endret og bygget ut.

   Bonden m� ha god kontroll p� �konomi og investerer etter landbruksfaglig plan. Kj�reren betaler fastsatt avgift for bruk av bane, men har ellers begrenset ansvar.

   Bonden eier areal der rallycross-bane er planlagt, og trues med � bli fratatt jord. Kj�reren forholder seg n�ytral til eierforhold og synes kommunen m� legge til rette for mer motorsport.

   Bonden er vendt til naturens lyder i sitt arbeid og bomilj�, kun avbrutt av duren fra traktorer. Kj�reren legger lite vekt p� h�ye lyder p� kj�rebaner, - og opplever kanskje motordur som en viktig del av sporten (her er det liv og r�re).

(Disse refleksjonene er skrevet av en som ikke har kompetanse, verken innen jordbruk eller motorsport.)

Kontraster og valg
Til st�tte for de som �nsker at alternativ informasjon skal komme fram er det opprettet en Søkalt «Nabogruppe». Den arbeider aktivt for � hindre at Fjord Motorpark f�r etablere seg p� garden Skeie.

Kommunens politikere m� forholde seg til ulike typer informasjon n�r beslutninger p� ny skal tas, trolig h�sten 2017. Det blir valg mellom hvilke verdier som skal vektlegges. En overordnet vurdering er hva som er til samfunnets beste: � beholde et st�yfritt og aktivt jordbruksmilj� med sterke familietradisjoner – eller bygge ut stort aktivitetssenter for mange entusiaster innen motorsport p� Haugalandet. Vil folk i naboskapet til senteret bli tatt med som en av akt�rene?