Noen leder deg videre innenfor n-kh.no. De åpnes i det vinduet du er i. Siderammen og
toppen beholdes dermed. (vil du lage nytt vindu: skift+museklikk)
Fremmede nettsteder du lenkes til, åpnes i nytt vindu, for å ikke fjerne vårt vindu.
Kontraster: Levende landbruksmiljø og stort motorsportsenter
Tips: Klikk p� evt. sm�bilder s� �pnes de i et nytt
vindu.
Referanse: 83_6_106
Skrevet av Aadne Utvik - 11.08.2017
I n�tid er jordbruket p� garden Skeie truet av planer om store utbygginger. Det gjelder arealer
tett opp til beitemark og sl�ttemark. Gardbrukerne vil ikke selge. Kommunen har p�tatt seg � st� som
ekspropriant. Dette har skapt stor politisk splittelse i Karm�y.
Gardbrukerne p� Skeie har tydeligvis f�lt seg maktesl�se i denne situasjonen. Sett fra lokalhistorien p�
Nord-Karmøy kan situasjonen minne om striden i 1960-�rene om bygging av flyplass #910_6_101.
Matrikkelgarden Skeie har en langstrakt form #83_1_101. Arealet strekker seg fra Visnesvegen i �st til Kvalav�gbygda og havet i vest.
Skeie er en av de st�rste gardene p� Karm�y. Skeieb�ndene har v�rt driftige brukere gjennom mange
generasjoner #83_4_302.
Skeie som
jordbruksmilj� Historien forteller oss at i �ret 1668 var det bare p� garden Torvastad at
det ble s�dd mer korn enn p� Skeie. P� 1860-tallet var �kerarealet p� Skeie kommet opp i hele 165
dekar.
Et stort klyngetun ble l�st opp ved utskiftningen etter 1880-�ra #83_4_303. En oversikt viser at mange gardbrukere holdt til p� Skeie #83_4_304. Etter utskiftningen ble de fleste bygningene spredt ut over den �stre delen av det
store gardsveldet. Kart, bilder og tekst kan fortelle om et levende bomilj� #83_2_102 og #83_2_103.
Kartutsnitt over �stre del av matrikkelgarden Skeie. Gardsgrensen er markert med
kraftig strek. I nordvest er bebyggelse p� Hinder�ker, i nord�st utmark p� Utvik og i s�r�st gamletunet p�
V�ge.
I dag har 5 bruk p� Skeie drift med dyr. Av disse driver 3 gardbrukere med melkeproduksjon. Det leies
ogs� arealer andre steder utenom Skeie, slik at deler av kulturlandskapet i Avaldsnes blir holdt i hevd.
Skeieb�ndene er de st�rste leverand�rer av melk p� Karm�y.
Dette aktive jordbruksmilj�et er fra
2006 blitt truet av planer om store utbygginger av et anlegg kjent som Fjord Motorpark. Nesten ingen
oppsittere vil selge areal frivillig. Da m� det eksproprieres. Et navnekart viser i hvilket kulturlandskap
motorsenteret er planlagt #83_2_104.
Lovgrunnlaget «Ekspropriasjon»
betyr at offentlig myndighet med lovhjemmel framtvinger avst�else av eiendomsrett mot full erstatning. P�
nynorsk brukes formen «oreigning». Lovverket er omfattende og er ikke blitt fulgt av Karm�y
kommune i denne saken. Men loven er klar med hensyn til at inngrep i eiendomsrett skal begrunnes i politisk
vedtak. Dette sitatet er tatt fra internett:
«Oreigningslova bestemmer at adgangen til �
gj�re vedtak om eller gi samtykke til ekspropriasjon er i lovens §1 lagt til Kongen, men med hjemmel i
§5 er myndighet overf�rt til departementene eller andre sentraladministrative organer, derunder
Fylkesmannen. Avgj�relse om ekspropriasjon m� ikke treffes med mindre det m� antas at inngrepet utvilsomt vil
Våre mer til gagn enn skade (§2). If�lge §3 kan ikke andre enn stat og kommune f� tillatelse til
ekspropriasjon …».
Om motocross I s�rvestre hj�rnet p�
kartutsnittet merker vi oss noen buete streker. Det er banen for motocross. P� internett kan vi lese:
«Helganes Motorsportsenter ble etablert p� begynnelsen av 1990 tallet med Karm�y kommune som
initiativtaker og eier. Senteret er et interkommunalt anlegg tilrettelagt for aktiviteter som: trial,
motocross, bilcross, radiostyrte biler, biltrial, enduro, bmx og
knattecross.»
Kommuneplankart H
Utsnitt av kommuneplankartets arealdel 2014-2023.
er vises utsnitt av et fargerikt kart utarbeidet av Karm�y kommune. Kartet viser kommuneplanens
arealdel 2014-2023 og vedtatt i kommunestyrets m�te 16.06.2015. P� kartet er arealet for
motocrossbanen farget gr�nt og merket «F Motorsportsanlegg».
Et stort omr�de s�rvest
for «F» er p� kartet farget m�rk gr�nt og «ID». Koden og fargen betyr «Framtidig
idrettsanlegg». Omr�det imellom er merket med lilla farge og betegnes «4-18» og
«N-I/L/K». Det betyr «Industri – Lager – Kontor».
Vi merker
oss at stedsnavnet SKEIE er utelatt p� kartet, til tross for at denne garden vil representere det st�rste
konfliktomr�det p� Nord-Karmøy i planperioden.
Litt om st�y Motorduren fra de
sm� kj�ret�yene oppleves allerede n� av naboer som plagsom st�y. H�ye lyder kan ogs� h�res fra Avaldsnes
Idrettssenter �st ved Visnesvegen, n�r fotballentusiaster st�tter sitt lag. Dette er kortvarige hendelser som
ingen reagerer negativt p�. Vedvarende motordur som forstyrrer helgefreden oppleves imidlertid annerledes.
Ved kj�ring p� det planlagte motorsportsenteret vil st�yniv�et bli vesentlig forh�yet. Har noen
tenkt p� trivselen til husdyra?
Stor motorpark Motorsport omfatter mange
sportsgrener som er lite kjent p� landsbygda. P� landsplan og internasjonalt er det sportsaktiviteter med
mange entusiaster og hyppige TV-sendinger. P� internett kan vi lese:
«Fjord Motorpark
Blir Vestlandets st�rste idrettsanlegg for motorsport, sykkelsport og luftsport, kombinert med
�vingsbaner for yrkessj�f�rer og andre trafikanter i alle aldre.
Visjonen er � utvikle verdens st�rste anlegg hvor driften er basert p� fornybar energi.
Planlagt 3,3 km asfaltbane for motorsport kombinert for landeveissykkel og �vingsbane for
f�rerutvikling, 820 m dragstripe, luftsportomr�de med hangarer og taksevei til Avinors rullebane, 1.150 m
bane for gokart og supermotard, 1.500 m motocross, 1.500 m rallycross, BMX-bane, stort terreng til trial,
enduro, off-roadbil m.m., samt ca. 40.000 kvm depotomr�de.
Kostnadsberegnet til ca. 100 millioner kroner, og er et interkommunalt samarbeid mellom Karm�y,
Haugesund og
Tysv�r.»
To ulike verdener? Lokalhistorien er vel kjent med konflikter knyttet til eierforhold
til jordbruksarealer og nabogrenser #83_7_203. Konflikten p� Skeie er av en slik art at det
kan synes som om to grupper personer st�r med ett bein i hver sin verden.
En forenklet
illustrasjon: Den ene gruppen er melkebonde p� Skeie. Den andre gruppen kj�rer
rallycross p� lukket bane ved flyplassen p� Helganes.
Bonden ut�ver sitt
yrke etter relativt faste rutiner innen sitt bruksomr�de, i n�r kontakt med naturens rytme.
Rallykj�reren konkurrerer i spesialbil i perioder, der form�let synes � Våre � kj�re fortere enn andre
kj�rere.
Bonden planlegger og styrer arbeidsoppgaver etter plan, enten melketider
eller onne�kter. Kj�reren er aktiv etter timeplan, satt opp av stevneledelse eller tildelte
treningstider.
Bondens arbeid er n�rt knyttet til ansvar for familiens velferd og
for dyr og planters liv. Kj�reren har kun ansvar for seg selv, men vektlegger sikkerhet og
kompetanse.
Bondens hverdag er hans levebr�d. Rallykj�rerens aktivitet er
«blott til lyst», eller for � oppn� heder og �re.
Bondens daglige
dont er fysisk krevende, og gir tilfredshet n�r han lykkes med gardens utkomme p� �ker og i fj�s. Kj�reren
m� Våre i god fysisk form, og opplever intens glede og spenning under kj�ring.
Bonden arbeider mye i ensomhet, men kan f� hjelp av dreng eller ektefelle/barn. Kj�reren er vanligvis omgitt
av et sosialt fellesskap med entusiaster for bilsport.
Bonden ut�ver sitt virke med
stedstilknytning til en familietradisjon. Kj�reren er en beSøkende og er virksom uavhengig av baners
geografiske plassering.
Bonden lever i naturen og bearbeider naturen m�lrettet.
Kj�reren bruker bilbaner der landskapet er sterkt endret og bygget ut.
Bonden m� ha
god kontroll p� �konomi og investerer etter landbruksfaglig plan. Kj�reren betaler fastsatt avgift for bruk
av bane, men har ellers begrenset ansvar.
Bonden eier areal der rallycross-bane er
planlagt, og trues med � bli fratatt jord. Kj�reren forholder seg n�ytral til eierforhold og synes kommunen
m� legge til rette for mer motorsport.
Bonden er vendt til naturens lyder i sitt
arbeid og bomilj�, kun avbrutt av duren fra traktorer. Kj�reren legger lite vekt p� h�ye lyder p�
kj�rebaner, - og opplever kanskje motordur som en viktig del av sporten (her er det liv og
r�re).
(Disse refleksjonene er skrevet av en som ikke har kompetanse, verken innen jordbruk eller
motorsport.)
Kontraster og valg Til st�tte for de som �nsker at alternativ
informasjon skal komme fram er det opprettet en Søkalt «Nabogruppe». Den arbeider aktivt for �
hindre at Fjord Motorpark f�r etablere seg p� garden Skeie.
Kommunens politikere m� forholde seg
til ulike typer informasjon n�r beslutninger p� ny skal tas, trolig h�sten 2017. Det blir valg mellom hvilke
verdier som skal vektlegges. En overordnet vurdering er hva som er til samfunnets beste: � beholde et
st�yfritt og aktivt jordbruksmilj� med sterke familietradisjoner – eller bygge ut stort
aktivitetssenter for mange entusiaster innen motorsport p� Haugalandet. Vil folk i naboskapet til senteret
bli tatt med som en av akt�rene?
Webdesign av Ivar Stange | ivarstange /æt/ gmail /dot/ com