Jobbminner fra kraftlaget og næringslivet
Tips: Klikk p� evt. sm�bilder s� �pnes de i et nytt
vindu.
Referanse: 910_6_406
Skrevet av Per K�re Lande - 01.12.2016
Dette blir en reise i minner langs Nord-Karmøy sin sj�side. Det er i ytterkanten av mitt 50-�rige
distriktsarbeid for Karmsund Kraftlag. Strekningen blir fra H�yevarde i Karmsundet til Visnes i vest.
1 H�yevarde ligger p� g�rden Ringen ved innl�pet til Karmsundet. «H�ievarde»
var tidligere fyrstasjon, opprettet i �r 1700. Det var ogs� tollsted samt los-stasjon. Ringenr�ysa har v�rt
synlig for sj�farende i totusen �r #97_8_201. Se ogs�
artikkel i �rbok for Karmsund 2001-2002. Tidligere var det kai med b�tanl�p av ruteb�ten
«R�gv�r». N� er det ogs� muligheter � overnatte p� «Fyrhotell» og leie
selskapslokaler der.
2 Kolst�neset har v�rt utpekt til industriomr�de siden f�r
krigen, da det var p� tale og anlegge sildoljefabrikk. Det ble det ikke noe av da, men etter krigen var
omr�det igjen p� tale til etablering av oljerelatert industri.
Matlandsv�gen sildoljefabrikk ble
anlagt i 1927 av maskinist Berge og s�nner fra Stavanger-omr�det. Det har v�rt flere eiere av fabrikken
gjennom �rene. Den er n� nedlagt. Det kom to haugesundere – br�drene Larsen – som bygget en stor
betongkai p� Matlandsv�gens �stside. De hadde solgt «Larsaslippen» til HMV. De ville bygge seg
opp her, men dette ble det ingenting av. Karmsund Marines offshore-verksted har n� bygget opp et stort
skipsverksted der. Det er Westcon Yards som leier verkstedet for tiden.
3 Karmlund
M�lle er neste anl�p. M�lla het ved starten i 1895 «Fisk� m�lle», startet av Tore
Svendsen Fisk�. Drifta var kvernkaller i Fisk�bekken. Siden har drifta v�rt gassmotor som ble fyrt med torv.
I 1930-�ra kom elektrisk kraft inn som drivkraft, Det har v�rt forskjellige eiere i gjennom �ra.
De siste eierne drev en topp moderne m�lle som dekket store distrikter #90_6_401. Kornsiloen, som ble bygget etter krigen, er n�
fjernet og m�lla er nedlagt. Lokalene er n� pussa opp og der er det blitt kunstgalleri, Søndagskafe og
festlokale.
4 Nyg�rd Teglverk startet i 1898 og ble nedlagt i 1942 p� grunn av
leirmangel. Thaule mek. verksted overtok i 1950-�ra og drev bygging av fiskeb�ter og lasteskip. Karmsund
Verft overtok i 1962 inntil verftet ble oppkj�pt av HMV. Fortsatt er det konsernet som driver verftet. Se
ellers «Slik bygget Karmsund Verft skip i 1974» (Tidsmaskinen).
5 Birkeland
slipp er fortsatt i drift p� samme sted som de startet opp virksomheten omkring 1934. Eierne
driver med opp-pussing og reparasjon av fiskefart�yer og fritidsb�ter. Det er ogs� bygget treb�ter p�
slippen.
Det er barnebarn til Ragnvald Birkeland, �yvind Birkeland, som driver bedriften n�. Han
er utdannet b�tbygger. Dette er den eneste bedrift som enn� best�r i opprinnelig slekt og fag p� hele
strekningen p� Nord-Karmøy.
6 Eidsknappen sildoljefabrikk ble etablert i 1917.
Som de fleste sildoljefabrikker startet verksemda som sildesalteri. Fabrikken hadde flere eiere helt til
disponent Gabrielsen overtok. De utviklet ogs� limvannsanlegg som en av de f�rste fabrikkene p� det omr�det.
Fabrikken er n� fjernet og der er nye etableringer p� omr�det #910_6_404. Se ogs� �rbok for Karmsund 1999-2000.
7 Vormedal. Etter de to bekkekvernene i elva fra gammelt av, kom det st�rre
industri til Vormedal. Det var Vormedal Ullvarefabrikk som startet i 1913. Der var ogs� elektrisitetsverk
som ble drevet en tid i tilknytning til fabrikken #910_6_402.
N� er det stor fabrikkvirksomhet
ved FMC Biopolymer som startet som «Protan» i 1960-�ra. Litt lenger opp i bygda (p� Mykje) var
det ogs� en trikotasjefabrikk. Se «Fastlandsi�» fra mars 2004: «Vormedal - et lite sted
med en spennende historie».
8 Prestakaien. Det er kaien til Avaldsnes
kirke. Kaien ligger p� samme sted som fra tidligere tider #86_2_102.
9
B�v�gen opplagsplass er for store og mindre b�ter som ikke har befraktning. Opplagsplassen har
v�rt benyttet i takt med opp- og nedgangstider i verdenSøkonomien. Opplagsplassen ble etablert rett etter 1.
verdenskrig. Det er n� anledning til «landstr�m» etter redernes �nske. Kraftlaget har en
underjordisk kiosk nord for kirken «Gamm�» med plass til trafoer. Det g�r kabler til landfestene
som videre henges p� landfort�yningene.
10 Dalen. Omr�det er utf�rlig beskrevet
i flere nettartikler #85_5_101. Noen stikkord: «�ygardsjentene» sin kai der
gamle SS «Torvestad» hadde sitt anl�p, «Tormodhuset»/jodfabrikken, salteri, Peder
Skeie sitt fôrblanderi, Knutsakaien (R�gv�rkaien), hermetikkfabrikken, A. Utvik trelastlager #85_6_401.
11 B� Teglverk er beskrevet av flere p� internett,
f.eks «Guten og verket» #146_6_401. Les
ogs� Evy Johanne Vikingstads masteroppgave «Den glemte industrien.»
12
B�neset Sildoljefabrikk startet som salteri #146_6_402. Det var �lesund Fiskeriselskap som startet i
1919 og det var et av landets st�rste salterier. Det var Lorentz Nilssen som etablerte sildoljefabrikken i
1931. Se �rbok for Karmsund 1999-2000.
13 Moksheim sildoljefabrikk startet i
1916 som sildesalteri #147_6_401. Det var David Tj�svold som startet. Seks �r seinere bygde
han sammen med Lorentz Nilssen sildoljefabrikken. Den ble s� overtatt av Nilssen f�r Waldemar Wrangel kom
inn som eier. Lorentz Nilsen etablerte ogs� B�neset Sildoljefabrikk. Det ser ut som de samme
«gründerne» var innom de fleste sildoljefabrikkene i distriktet. Se �rbok for Karmsund
1999-2000.
14 Karmsund Kraftlag hadde landtak for h�yspentkablene som forsynte
Karm�y med 20 kW spenning. Dette var litt lenger nord for B�neset. Sj�kablene l� under Karmsundet og kom fra
Norheim-siden. Overf�ringen her ble nedlagt i 1978, da kraftlaget fikk 60 kW spenning p� linjenettet og
kryssing av Karmsundet med h�ye jernmaster.
15 Pilkevik. Her var det
sildesalterier. Det var Johan Rasmussen som hadde sj�husene her. Ogs� snurpeb�ten «Lyn» hadde
sin fort�yningsplass mellom fiskeriene. Siden har Dalen Portland Sement etablert seg med siloer og
sementblandeverk.
16 Salhus. Ferjestedet er beskrevet i mange utgaver. Dette var
et viktig ferjested helt fra farne tider. Fergen f�r 1918 var uten motor, s� hester og kj�redoninger m�tte
ferges med roferger og folk ble skysset med rob�ter. Da motorfergen kom i 1918 var det den f�rste
motorfergen i Norge.
Her i Salhus kom det f�rste posthuset i Torvastad i 1925 ved poststyrer Thea
Nordb� #144_6_302. D/s «Torvestad» hadde
daglig stoppested her. Og b�ndene kom kj�rende med melkespann som skulle fraktes til kaien i Haugesund. Ogs�
folk som skulle p� byferd brukte b�ten. Karmsund bru avl�ste ferga i 1955.
17
Sj�li. Tanke Hjelmg�rds notbarkeri var startet lenge f�r krigen. Han hadde v�rt sildesalter
og skipsreder i Haugesund omkring 1918. Han drev sildesalteri og notbarkeri her f�r siste krig. Eiendommen
ble overtatt etter 2. verdenskrig av Trengereid som drev trandamperi og notoppheng. Han solgte til
Fjellhammer bruk. Dette firma driver n� asfaltproduksjon.
18 Gunnarshaug mekaniske
verksted startet i 1950-�ra i et lite sj�hus. Det var br�drene �nensen som var eiere.
Minesveipere og andre mindre og tidligere krigsfart�yer ble ombygget til fiskefart�yer. Her var stor
aktivitet og dette ble starten p� Marine Aluminium, som etter hvert utviklet seg til
storindustri.
19 Smedsvik salteri var startet f�r krigen. Silda ble saltet i
kummer og t�nner. Lossegjengene, som kom for sildearbeid, hadde rom i bygget. Der bodde de i
sildesesongen.
20 Storesund salteri- og kraftfabrikk ble ogs� kalt
«Tj�svold». Denne fabrikken ble etablert i 1915 og modernisert i 1947. Det var en av de
«fineste» fabrikker i omr�det. En mann som het T�res gikk hele tiden med malerspann og kost og
malte der som det var litt avslitt. Det var plassert feiekoster og flatskyfler rundt i fabrikkomr�det.
Ordren var at hvis man var ledig s� skulle man rydde opp. Han Rasmus Tj�svoll var formann. Ogs� her bodde
tilreisende arbeidere i boligbrakke under sesongen.
21 Haraldsvik var navnet der
Brande sitt salteri l�. Ogs� her hadde sildearbeidere rom p� salteriet i sesongen. En tid hadde Brande sin
fiskeb�t «Hodnafjell» fort�yningsplass mellom fiskeriene her. Omr�det ble overtatt av Brdr.
Nilsen, som hadde stedet til havn for b�tene sine. Trengereid trandamperi hadde f�rst fabrikk p�
Gunnarshaug, men bygget ny fabrikk til et omr�de lenger nord p� Storesund. Der har eierne n�
transport-forretning.
22 Tronsavika. Her er det n� anlagt en flott sm�b�thavn
– Storesund B�tforening. F�r krigen bodde en Karlsen her. Han representerte et oljefirma som het
NEMAK. Han hadde liggende en transportb�t ut forbi vika med b�tskiltet NEMAK. Lenger nord p� Litlasund hadde
han oljelager i et sj�hus (se 33).
23 Fjetland sag og h�vleri bygget opp et
stort sagbruk. Det var to br�dre som drev dette. De sagde t�mmer til bygningsmateriell og bygget en del hus
i distriktet. N� har Trengereid transport etablert seg p� omr�det med flere biler.
24
Lorentz Storesund sitt kaiomr�de var et gammelt handelssted og stoppested for d/s
«Torvestad» og andre ruteb�ter #142_6_302.
Hovedhuset kom fra R�v�r, flyttet hit i 1913. Til R�v�r kom huset fra Bergen i 1900 og ble kalt
«Connovhuset». Familien Storesund startet ogs� oljetankanlegg med en mindre oljetank. Siden ble
dette solgt til Mobil og er n� blitt et stort bunkringsanlegg. Det eies av Storesund-folka. Storesund rederi
hadde mange b�ter, som n� er redusert en del.
25 Hamrehusene var t�nnefabrikk,
som Hamrefolka fra Haugesund drev hovedsakelig f�r og under krigen, etter krigen i mindre m�lestokk. Omr�det
er n� solgt til Lorentz Storesund sine etterkommere som driver skipsverksted der.
26
B�rdsen notbarkeri startet f�r krigen og drev med t�rking og barking av n�ter og garn for
fiskefl�ten. Under krigen ble notbarkeriet bombet, men det ble snart bygget opp igjen og gjort mer
moderne.
27 Saltdepotet. Det var en Normann Grainger som bygget saltdepotet f�r
krigen. Det kom store b�ter med salt fra Trapani hertil. Saltdepotet hadde en stor skinneg�ende kran som
losset b�tene og transporterte saltet inn i store binger. N� er det et firma som produserer stoff til
oljeboring som driver p� omr�det.
28 Karm�y Fiskemat sin fabrikk ble startet av
Oddvar Huseby. Starten var i en fabrikk lenger nord ved Viken. Fabrikken flyttet hit til Litlasund og ble
drevet i flere �r. Siden ble den flyttet til Haugesund.
29 Breivik
(Litlasundvika) var stedet hvor postveien over Karm�y endte i gamle dager. Derfra kunne man f� b�tskyss til
Luravikj� p� Rossab�. Kart og beskrivelse i artikkelen «Postveien p� Nord-Karmøy –
kulturhistorisk vandring langs den eldste bygdeveien». (Haugalendingen
2009-2010.)
30 Torvestad bygg og landbruk ble startet av fire torvastadbuer i et
stort sj�hus her i Litlasundvika. De drev i noen �r med trelast- og
landbruksprodukter.
31 Karm�en sildoljefabrikk hadde et salteri som n� er
nedlagt. Saltingen foregikk i saltekummer og i t�nner. Tilreisende arbeidsfolk bodde i sildesesongen i et
stort hus ved siden av salteriet. Dette huset ble kalt «Hjemmet».
32 Nor
tankanlegg ble bygget helt fra grunnen av her med betongkaier og store oljetanker. Det var
Knutsen OAS som sto bak oljeanlegget i starten. «Nortanken» er siden overtatt av SHELL.
33 P� neste sj�hus var oljeanlegget NEMAK (se nr. 22). Det var Karlsen fra
Storasund som bestyrte b�t og anlegg. NEMAK var starten p� SHELL oljeselskap. Det ble etablert i Norge i
1912 under navnet Norsk Engelsk Mineralolje Aktieselskap NEMAK. I 28 �r beholdt man navnet NEMAK inntil
januar, da navnet ble forandret til A/S Norske Shell.
Dette sj�huset sto tomt i noen �r inntil
b�kkerne far og s�nn Gundersen overtok huset #141_6_401. De var b�kkere som kom fra Haugesund og
startet b�kkervirksomhet her. De drev i mange �r. Til tider var hele sj�huset fylt opp med nye saltt�nner
«fra kjeller til loft». Det kom f�ringsb�ter fra S�rlandet med t�nnestav. Det var trefj�ler som
var kvistfri og rett lengde.
34 Viken («Vikj�»). Her var Steinst�s
bakeri. Familien drev ogs� landhandel som var en n�dvendighet for hele nordre del av Torvastad #140_6_306. Martin Viken drev med b�t for transport p�
havna og kull/koks-salg fra lager p� kaien. Han kj�rte ut kull og koks med lastebil til distriktet. Svinelid
salteri ligger s�r om kaien. Der ble snurpeb�ten «Sj�glimt» fort�yd utenom
fiskesesongene.
Ruteb�ten «Torvestad» var innom Vikakaien flere ganger til dagen. Den
gikk mellom byen og Viken. En tid etter krigen ble det opprettet bussforbindelse fra Viken og
«Torvastad rundt». Den Søkalte «Torvastadbussen» var en kj�rkommen l�sning for folk,
for det var jo lite privatbiler i flere �r etter krigen.
35 Vibrands�y. En tid
hadde kraftlaget str�mforsyning til M�llerodden mek. Verksted p� Vibrands�y. Kabelen gikk fra Vikaklubben
under Karmsundet til Trollholmen p� Vibrands�y og derfra med linjespenn videre til
verkstedet.
36 Skrobbah�l�. P� nordre enden av Karm�y fortelles det at den siste
«skrubben» (ulven) p� Karm�y ble jaget dertil og tatt av dage #140_7_101. I
eldre tider ble forbireisende narret til � ta av seg lua ved passering av Skrobbah�l�. De sa: «Du har
f�tt m�kaskit p� lu� di» - og dermed l�ftet folk av seg lua for � se. Da ropte narren: «Hatten
av for Skrobbah�l�!».
37 Sildoljefabrikkene p� Stor�y. Askhildsholmen er
et omr�de som ble drevet av Rongland og Samsonsen med hver sine fabrikker. Tilreisende arbeidsfolk i
sesongen bodde i brakker p� arbeidsstedet. Det kom folk langveisfra og fant sitt utkomme her. Ogs� lokale
arbeidere var engasjert. P� Stor�y var det festningsanlegg under siste krig. Dette er n� fjernet.
I senere �r ble det ogs� etablert smelteverk for avfall fra aluminiums-industrien p�
Askhildsholmen og Steinsholmen. Alt dette er n� nedlagt. Str�mforsyningen ble f�rt over til �yene p� en 25 m
o.h. 20 kW linje.
38 Nord-Karmøy sveis ble etablert i 1967 p�
«Padd�». Arbeidet er lastebil p�bygg og lasteplaner til store lastebiler. Ogs� andre mekaniske
oppdrag blir utf�rt. Der er en stor arbeidsstokk som driver flott fagarbeid. Her p� «Padd�» var
ofte utreiseplassen v�r n�r vi hadde arbeider p� R�v�r. Vi ble ofte hentet av lokale r�v�rbuer til � skysse
oss dit ut.
39 Karm�en sildoljefabrikk l� i Hauskev�gen og var opprinnelig en
liten fabrikk. Men i 1946-1947 ble den fornyet og ble en moderne fabrikk. Ogs� her bodde tilreisende folk
fra de indre distrikter i brakker ved fabrikken. Her var ogs� lokale folk engasjert i
arbeidet.
40 Hauskev�gen. B�de Kristian Hausken og Henrik Hausken hadde
sildesalterier her i Hauskev�gen. Sk�ytene «Alkana» og «Du�y» hadde hjemhavn her.
Det var en tid ogs� forretning p� kaien.
Arnesen trandamperi holdt til ytterst p� s�rsiden av
v�gen. Arnesen dampet og presset ut tran av fiskelever som han fikk fra filet-fabrikker og lignede. En gang
fikk han en stor spermasett kval som noen svenske fiskere hadde funnet drivende i Nordsj�en. Den flenset den
og tok ut spekket og fikk sikkert tran av det og.
41 Dalsv�gen Mekaniske
verksted ble startet av haugesunderne br�drene Tofte etter krigen. Det ble fortalt at de m�tte
flytte fra Garpaskj�rene, da den store kaiutbyggingen startet der, kalt Garpaskj�rkaien. Her ute i Dalsv�gen
rigget de seg til med to slipper og verkstedbygninger. Eierne drev verkstedet i flere �r. Verkstedet ble s�
overtatt av andre eiere og er n� nedlagt.
42 «Indra lei�» kalles
passasjen mellom Gjar�y og Va�yn�. Det er en flott skj�rg�rd langs torvastadlandet. (Det anbefales sakte
fart – helst i rob�t.) M�let er Buvik og Visnes.
43 Torvastadhamn. Da har
vi passert Dale, Skj�llingstad, S�b�, Gr�nningen (og linjestrekket til Fe�y og R�v�r). I Torvastadhamn var
det omkring 1820-�ra gjestgiveri og handel med hummer. Det var engelsmenn og hollendere som kom og kj�pte
hummer #132_6_401. Les ogs� Roald �stensj�s artikkel
«Gjestgjevarverksemd og hummarhandel i eksporthamna «Presthamn» p� Torvastad, fr�
1600-talet til slutten av 1800-talet.» (�rbok for Karmsund 1987-1992.)
44
Kveitevikje er en gammel lendingsplass for fe�ybuen #131_6_302. Her er kai som brukes ved kirkebeSøk og
andre �render til Karten (eldre folk brukte «Karten» i sin dagligtale om Nord-Karmøy).
Kveitevikje var v�r utreiseplass ved arbeider p� Fe�y og R�v�r. Det fortelles at i gamle visnestida gikk
ruteb�ter «Indra lei�» og ved anrop stoppet b�tene her for � ta med melkespann og reisende til
Visnes. Det var meieri p� Visnes p� den tida.
45 Vikingstadv�gen. N�r vi kommer
videre s�rover i «Indra lei�» s� ligger Vikingstadv�gen idyllisk til med sj�hus og en liten molo
#130_2_101. Det er b�ndene p� vikingstadgarden som har
sj�retter her. Se Evy Vikingstads artikkel «VIKINGSTADV�GEN – ei havn p� vestsida av
Nord-Karmøy. En historisk skisse.» (�rbok for Karmsund 1987-1992.)
46
Bj�rgavikj� blir passert. Der st�r (eller sto) Haugasj�huset og her har Haugab�ten v�rt lagret i
mange �r. Haugab�ten var en stor, �pen motorb�t kombinert med seil og Hein motor. Den ble brukt som notab�t.
B�ten ble restaurert i Osneshavn. Siden har den v�rt i Karm�y fiskerimuseums eie.
47
Haugav�gen ligger litt lenger syd. Den kalles p� folkemunne «Krokete Stongav�gen». P�
neset, som n� er overgrodd med sitkagran p� torvastadsiden, er det rester etter gruvedrift. Der er jernskrap
og etterladenskaper fra skjerpetida. Stedet kalles «Canes».
Vi ser sydover fjorden
og der ligger Buvik, Landanes, Krossnes (Fjedlasj�en), Hinder�kerstranda, Klubboddane og Midtvik #82_2_101. P� h�yre side er Bust�y, Eng�y og
Borgholmane.
48 Buvik. Her har det v�rt bakeri og landhandel #82_6_401. Ogs� flere fiskeb�ter hadde hjemhavn her #82_6_201. Der var det
ogs� vareleveranser til Vigsnes Kobberverk og til forretningene i Visnes. Ved Visnessj�en hadde Brdr. Nilsen
kai og hjemhavn for rederiet sine b�ter #82_6_501. Midtvik feriesenter har flere feriehus og
utleielokaler. Ogs� sm� fiskeb�ter h�rer til anlegget.
49 Visnes. Videre mot
Visnes passerer vi Skipreid, Knarravik, Digermulen, Dynamittbukt�, Litla Straumsund, Stora Straumsund,
Tresvik og Sykehusbukt� #79_2_102. S� er vi i Gr�nevik og Visnes #79_2_103. Her har det v�rt aktivitet i 150 �r og det er
beskrevet mye om gruvebyen i b�ker og skrifter. Vigsnes Kobberverk startet i 1865 og drev gruvedrift til
1894. Da denne gruvedriften ble nedlagt gikk det noen �r og en ny gruve startet lenger oppe i havna. Den ble
kalt «R�dklev». Drifta varte til ut i 1970-�ra.
Avslutning: For mer
informasjon om stedene jeg har beskrevet anbefales nettartiklene (over 580) til Nord-Karmøy Historielag
www.n-kh.no.
Etterskrift ved Aadne Utvik
I dagens avis kan vi overraskende lese at Per K�re Lande «d�de
fredfullt i dag Haugesund / Hinderaker 29. november 2016.» Han ble 88 �r gammel.
Per K�re
har skrevet mange interessante nettartikler om ulike emner fra sitt rikholdige arkiv og gode hukommelse. Han
var p� historielagsm�te 7. september i �r, der tema var «Krigsminner». Som alltid virket han
engasjert i lokalhistorien. Etter m�tet nevnte han at han hadde noe stoff liggende. Om det kunne lages
artikkel av det? Jeg ba ham sende meg sitt manus – s� kunne vi snakkes.
22. september fikk
jeg denne e-posten:
«Hei Aadne! Jeg har rolpet noe i hop, er dette
noe � bruke til noe? I tilfelle forfatter du noe til inngress, hvis ikke g�r det i s�ppelet.»
19. oktober kl. 15.51 fikk han mitt reviderte manus som e-post. Jeg syntes
stoffet passet til tre artikler. Men det var noen navn og uttrykk han m�tte avklare for meg. Jeg avsluttet
slik: «Les n�ye igjennom. Gi tilbakemelding, enten i postkassen eller p� PC. Kos deg!»
Samme kveld kl. 23.27 kom dette svaret:
«Hei! Ditt opplegg er bra, jeg bruker ord og
uttrykk som kanskje ikke er ordbok-rett, dette ordner du. Da jeg har f�tt et alvorlig «Skudd for
bauen» s� er min n�Vårende helsetilstand noe svekket, skal til legekontroll i morgen. H�per at
han kan flikke noe slik «Boddien» kan f�lge s� noenlunde hodets tilstand. Men n�r du begynner og
flikker med en gammel maskin f�r de som regel konsekvenser. Ein skigard kan kje vare evig veit du!
Skal pr�ve og svare p� dine sp�rsm�l en dag. Hilsen Per K�re.»
Siden h�rte jeg ikke noe fra Per K�re, men «purret» et par
ganger. Utkastet til tre artikler er n� blitt gjort om til én nettartikkel. Av forst�elige grunner er
det heller ikke blitt lagt ved illustrasjoner.
Denne
artikkelen har alts� ikke f�tt den avsluttende kvalitetssjekken av forfatteren som er rutine. Artikkelen
blir likevel publisert, da stoffet har lokalhistorisk informasjon som ikke er blitt dokumentert andre
steder.
Uvikstrand, 30. november 2016. Aadne Utvik.
|