Mandag 27. Juni 2022 - 08:36 | ||||
SøkLinker i nettsidene Noen leder deg videre innenfor n-kh.no. De åpnes i det vinduet du er i. Siderammen og toppen beholdes dermed. (vil du lage nytt vindu: skift+museklikk) Fremmede nettsteder du lenkes til, åpnes i nytt vindu, for å ikke fjerne vårt vindu. Musepekeren aktiverer eventuell "forklarende boks". Hensikt: informasjon lenkes sammen over Internett ved hjelp av hyperlenker, til ytterligere kunnskap og informasjon på verdensveven (World Wide Web). FrØ-bladet i skjermversjon er utstyrt med samme redskapet.
Tilfeldig ord/uttrykk: Se hele oversikten her. |
Et minne om skadet flyger i KarmsundetEt fly ble skutt ned over Karmsundet den 22. februar 1945.
*****
Leading airman Norman Smee l� et godt stykke ut i Karmsundet. Det tok derfor lang tid f�r han kom p� land. Antagelig var han p�f�rt store skader i forbindelse med flykrasjet og hadde sannsynligvis ogs� svelget sj�vann. Han hadde skum rundt munnen. Han hadde blod p� bena i kneh�yde. Antagelig oppstod denne skaden ved krasjet, men det kan jo ogs� Våre skudds�r.
Han ble tatt p� land ca. 300 meter s�r for fergest�et p� Salhus p� kaien til Thor Thorsens far. Herfra ble han b�ret opp til ”offisersbrakken” som vi kalte den. Senere ble han brakt ned til fergest�et i Salhus for det var her R�de Kors hentet ham. (Det var kanskje meningen � samle ogs� de omkomne fra B� her?)
Flere husker navnet NORMAN som stod p� d�dsmerket hans. R�de Kors-bilen var stasjonert i kjelleren til gamle Slakthuset. Tyskerne hadde rekvirert huset til John Meling i Karmsundsgaten. Hertil ble Norman Smee kj�rt.
Sj�f�ren var Gunnar Eikeskog og den andre var Jan Jacobsen. Jacobsen satt bak i bilen med hodet til Smee i fanget og fikk studert han grundig p� kj�returen. P� h�yre arm stod det Canada husker han. Det m� ha v�rt en sterk opplevelse. Begge var 20 �r. |
|||
Webdesign av Ivar Stange | ivarstange /æt/ gmail /dot/ com | ||||
|