Noen leder deg videre innenfor n-kh.no. De åpnes i det vinduet du er i. Siderammen og
toppen beholdes dermed. (vil du lage nytt vindu: skift+museklikk)
Fremmede nettsteder du lenkes til, åpnes i nytt vindu, for å ikke fjerne vårt vindu.
Tips: Klikk p� evt. sm�bilder s� �pnes de i et nytt
vindu.
Referanse: 148_7_402
Skrevet av Warning: Invalid argument supplied for foreach() in
/var/www/n-kh.no/public_html/sider/artikkel.php on line 117
27.10.2012
Under krigen ble en mine sluppet p� land ved Teppefabrikken. Det gjorde et sterkt inntrykk p� en 5-�ring
(f. 1939).
Andre krigsminner er beskrevet i en st�rre artikkel, b�de i Haugesunds Avis og p� Nord-Karmøy
Historielags nettsider ”Da Karmsundet ble minelagt for siste gang” #920_7_405. Harald Goa har skrevet om
”Kanonstillinger p� Norheim #148_7_401.
Da en mine traff
land Dette hendte en v�r- eller forsommerdag, trolig i 1944. Flyalarmen hadde varslet
”faren over” og folk kom ut av kjellere og opp av gr�fter.
Etter hvert ble det
stor forskrekkelse hos folk. En av minene hadde nemlig truffet land i stedet for sitt rette element. Den
ble liggende i en grop i kaien, f� meter fra s�rvestre hj�rne av Salhus Vatt & Teppefabrikk (i dag
Eriksen mek. Verksted). P� s�rsiden, vegg i vegg med fabrikken, var det et lite hus som rommet
skomakerverkstedet til ”Ingvald Skomaker”. Der var ogs� et lite mekanisk verksted som
Thorleif Sandvold eide. Han var ogs� maskinist p� Salhusferja, eller ”Ferj�”, som vi
sa.
De som bodde i faresonen ble evakuert mens arbeidet med � uskadeliggj�re minen p�gikk.
Folk trakk opp til Thor Thorsens lille, selvsnekrede ”hytte” i Tomasbakken ved Norheimskogen
og fryktet det store smellet. Men desarmeringen ble vellykket.
Og livet gikk videre - og
slitte sko kunne igjen bli reparert av ”Ingvald Skomaker”. Men aldri f�r har vel en
skomakerbod v�rt s� n�r ved � bli minesprengt...
Om Salhus p�
fastlandsida Da jeg vokste opp ble navnet ”Salhus” brukt om Norheim-sida og
"Karten" om ferjestedet p� Karm�y-sida.
Min gamle l�rer Birger Kjetland har
skrevet dette i ”Bygdebok for Karm�y. Torvastad” (1979): ”Den delen av garden B�
– og Nordb� – som hallar ned mot Karmsundet, heiter Salhus. Her er sundet berre 180 m
breidt. P� gammalnorsk skreiv dei Sáluhus. Det tyder s�lehus eller herberge. Reisande folk som
ferdast etter dei gamle ferdselsvegane, b�de til sj�s og til lands, hadde stor nytte av
s�lehusa.”
I 1870-�rene ble anlagt ny hovedvei p� Karm�y. Den ble knyttet til et nytt
og enkelt ferjeleie i Salhus og knyttet til tilsvarende ferjeleie p� Norheim p� fastlandssida. Da ble
ogs� ”Salhusveien” til Haugesund opparbeidd. Moderne motordrevet ferje for
”automobiler” kom f�rst i bruk i 1918. Navnet ”Salhus” p� Norheim har derfor
blitt knyttet til det viktige ferjeleiet og har siden blitt brukt om et st�rre omr�de, noe navn p�
bedrifter og butikker har vist.. Etter at Karmsundbrua ble �pnet i 1955 ble det stille i Salhus, p�
begge sider av Salhusstraumen.
Harald Goa p� Moksheim har skaffet til veie et bilde av et
maleri, som viser noe av det bomilj�et som her er beskrevet. I et notat fra 30.08.2008 beskriver han hva
maleriet viser.
Harald Goas notat
Beskrivelse i notatet fra Harald Goa. Montasje John Karsten Ved�.
”Harald L�nning (1894-1962) har laget maleriet. Det n�rmeste huset til venstre: Her hadde han
”Ingvald skomaker” (Ingvald Knutsen) huset sitt, med vindu mot veien. Thorleif Sandvold
(maskinist p� Salhusferg�) hadde ogs� verksted her. Hans vindu vendte mot Karmsundet.
Det store
bygget er ”Salhus Vatt- og Teppefabrikk”. Bygn. oppf. i 1916 som sj�hus. Fabrikkeier Hans
Dankertsen etablerte fabrikken her i 1927. Boligen var tvers over veien.
Bak boligen l�
bedehuset, som n� er flyttet til Bakar�yn� av Museumet i Haugesund. Her var alle tilstelninger som
juletrefester og lignende f�r sanitetsforeningen fikk eget bygg.
Under krigen bygget tyskerne
en stor hestestall p� kaien. Sj�huset rekvirerte de ogs�. Sportsklubben Nord kj�pte og gjenreiste stallen
som klubbhus p� Hestmyr i 1946. Dette brant ned i 1982. Nytt klubbhus ble bygget i 1984. Teppefabrikken
heter n� ”Eriksen mek. Verksted”. Her selges og repareres gressklippere, motorsager og
lignende. Eierskiftet var i 1995.
Bedehuset (Zion) er fra 1904. Det fikk takvinduer istedenfor
vinduet i gavlen s� motivet er sv�rt gammelt. PS! Tre nye Skandia Vabis busser (L911 – L912
– L913) pr�vekj�rte strekningen til Salhus i 1923 eller 1924. De var bygget i Sverige med p�stigning
p� venstre side.”
Webdesign av Ivar Stange | ivarstange /æt/ gmail /dot/ com