Noen leder deg videre innenfor n-kh.no. De åpnes i det vinduet du er i. Siderammen og
toppen beholdes dermed. (vil du lage nytt vindu: skift+museklikk)
Fremmede nettsteder du lenkes til, åpnes i nytt vindu, for å ikke fjerne vårt vindu.
Tips: Klikk p� evt. sm�bilder s� �pnes de i et nytt
vindu.
Referanse: 920_7_405
Skrevet av Warning: Invalid argument supplied for foreach() in
/var/www/n-kh.no/public_html/sider/artikkel.php on line 117
24.10.2012
Den 22.02.1945 befant hangarskipene “HMS Puncher” og “HMS Premiere” seg i
Nordsj�en for ”Operation Groundsheet”. Om formiddagen lettet 9 “Fairy Barracuda
Mk.III” (fra 821 Squadron) og 8 “Grumman F4F Wildcats” fra ”HMS Puncher” og
det samme antall Wildcats fra ”HMS Premier”. Operation Groundsheet var i gang.
”HMS Puncher”
De 9 flyene hadde minelegging (en mine i hvert fly) av Karmsundet som m�l og de andre 16 var
st�ttende eskorte. Lt. Cornish ledet styrken.
Barracudafly klargj�res for en av de mange “takeoff” p� HMS
Puncher.
Flyretningen skulle Våre mot Utsira, men grunnet navigasjonsfeil kom de inn ved Stavanger og m�tte
kraftig beskytning. Dette og noe d�rlig sikt nordover mot Karmsundet, for�rsaket at mineleggingsflyene
og eskorteflyene mistet kontakt med hverandre. Aksjonen ble ikke s� samordnet som planlagt
Flystyrten i Salhusstraumen L�rer Birger Kjetland noterer i sin
dagbok: 22.2.45. 8-9 fly over Salhus i 12-tida. 1? skote ned. L�e
�yelagd. Snurpeb�ten M/K Bratholm var p� vei s�rover Karmsundet i nydelig,
stilt v�r, og hele mannskapet sto p� broa. Like f�r de var ved fergeleiet p� Karm�ysida gikk flyalarmen
og det ble skutt fra alle kanter. To fly kom i masteh�yde fra s�r. Mannskapet kastet seg ned for �
skjerme seg mot det de trodde var bomber og var derfor ikke vitne til
nedskytninger.
N�r flyalarmen gikk p� Salhus, og det var ofte, sprang folk og Søkte
tilflukt i kjellere og n�rmeste gr�fter og var der til den “nydelige musikken” fra sirenene
l�d: “Faren over.” Skytingen stilnet etter ett par minutt og snurpeb�ten fort�yde ved
den korte kaien ved fergeleiet.
Barracudaflyet da det traff vannet. Et tysk skip med utsvingt livb�t, svinger
unna og gjorde ingen anstrengelser for � komme til unnsetning. Bildet er tatt fra et annet
Barracudafly eller Wildcatfly. Midt p� �vre kant av bildet er navnet p� hangarskipet, H:M:S:Puncher.
Til venstre st�r det muligens: 22/2/45.
En Barracuda var kommet i vansker og “landet” i Karmsundet 5-600 meter s�r for
fergeleiet ved Salhus. En av mannskapet p� tre, "Leading Airman" Norman Frederick Walter Smee,
kom seg l�s fra vraket og kavet i vannet og ropte "help, help". Et tysk skip var like i
n�rheten av flyet, men gjorde ingen anstrengelser for � komme besetningen til
unnsetning.
Thor Thorsen (19 �r) og Dines Goa (17 �r) reagerte raskt. De hoppet i en b�t som
trolig l� i “Klubbavik�” og sprengrodde for � berge flygeren. Tyskere med sine truende
“Schmeisser” maskinpistoler, tvang imidlertid raskt redningsmennene til � snu for deretter �
overta kommandoen.
Tyskerne gav seg god tid og syntes � Våre mer interessert i det som ellers
fl�t i sj�en. Flygeren ble omsider dratt ombord og brakt opp til en brakke, den Søkalte
"offisersbrakka". Den 20 �r gamle engelske flyskytteren var d�d. Det m� ha v�rt traumatisk for
de to unge mennene � oppleve, med v�pen, � bli tvunget til � gi opp forSøket p� � redde engelskmannen
med hurtig og aktiv livredning. De ble kontaktet av engelsk etterretning straks etter frigj�ringen.
Overst�ende “redningsaksjon” er basert p� enslydende beskrivelser fra vitner i Salhus og p�
Norheim denne dagen.
Egne opplevelser Jeg (Tor Inge Sandvold), som
5-�ring, har vage bilder av stor aktivitet. Mange oppbrakte mennesker og jeg kunne glimtvis mellom de
store voksne, skimte de tyske soldatene i aktivitet bak vinduet i brakka. Jeg kan enn� fornemme f�lelsen
av sorg og tristhet. Det mest beroligende jeg opplevde under krigen, n�r det smalt som verst og vi
sprang ned i kjelleren, var ordene “engelskmenn” og “Spitfire”.
I
min forestilling var det en Spitfire som ble skutt i brann. Flygeren hoppet ut i fallskjerm og landet i
sj�en ved Salhus. Flyet falt ned i en l�ve p� Karm�y hvor noen p� g�rden skal ha blitt skadet.
(Ca. 2 1/2 mnd. senere hadde jeg n�r sprunget i kjelleren for tilflukt. Folk i Salhus
oppf�rte seg nemlig meget skremmende. De hoppet, danset, sprang omkring, sang, omfavnet hverandre og det
tok noe tid for meg f�r jeg skj�nte hvorfor og selv ble trukket med i dansen. Frigj�ringen var
kunngjort! Et “f�lelsemessig mentometer” p� denne 5 �ringen Våren 1945, hadde nok registrert
en bunn den 22. februar og en topp den 8. mai.)
Flystyrten p� B�
L�a p� B� slik den er i dag. Foto Tor Inge Sandvold.
En annen Barracuda i Groundsheet-operasjonen ble truffet og styrtet inn i bonde Landanes sin l�ve
p� B�, (Bnr.7) Karm�y. Mannskapet p� ”Bratholm” h�rte rykter om dette og sprang opp til
g�rden og observerte at det ikke var utl�st eksplosjon eller brann. Flykroppen var inne i l�a og vingene
og motoren l� l�srevet utenfor. Deler av flyet i takbjelkene. De tre d�de “crewmembers” var
lagt side ved side p� marka og var ikke synlig skadet. Etter en tid ble en fallskjerm (tykk, gul silke)
lagt over flygerne.
En annen kilde opplyser at alle tre satt i cockpiten etter styrten. To
skal ha v�rt i live, men d�de kort tid etter. Tyskerne var kommet raskt til stede og holdt vakt.
Andre observasjoner
Mannskap p� andre
fly i denne operasjonen, observerte ikke “FLAK” (luftskyts) s�r i sundet ved denne
nedskytningen. Dette ble rapportert etter oppdraget. Etterretningen tok kontakt med Rolf Oftedal og
Milorg gjennom Arquebus.
Milorg klarte omsider � finne ut at skuddene kom fra
“D/S Paris” som l� ved Kulldepotet med kamuflasje i riggen. Dette troppetransportskipet var
meget tungt utrustet med antiluftskyts. Hensikten med de alliertes minelegging av Karmsundet, var �
tvinge den tyske skipstrafikk til vest av Karm�y hvor den ville Våre mer s�rbar.
Dette viste seg
tydelig � Våre tilfellet 13.03.1945 da “D/S Paris”(eskorte i en konvoi) mellom Fe�y og
S�r-�stre Bj�rkev�r, ble torpedert av motortorpedob�ter kl.20.08. Allerede kl.20.30 var de to norske
MTB-ene for full fart p� vei tilbake til Lerwick, Shetland.
Avslutningen Norman Smee ble brakt ned til fergeleiet i Salhus hvor
R�de Kors bilen hentet ham og trolig ogs� de 3 omkomne “crew members” fra B�.
En hjemvendt Barracuda etter m�te med “FLAK” (Fliegerabwehrkanone)
over Karmsundet 22.02.1945. I f�lge “Cabinet files” skal mannskap p� Barracudafly ha
blitt anbefalt utmerkelse etter toktet i Salhusstraumen.
Av de 9 Barracudaflyene, vendte 7 tilbake til ”HMS Puncher” etter � ha sluppet sine
miner i Karmsundet. Alle 16 Wildcat flyene landet uskadd p� de to hangarskipene. De hadde da �delagt et
tysk “Dornier 24” sj�fly som l� fort�yd og beskutt to “silo-type” bygninger ved
Stavanger. De hadde ogs� beskutt bakkem�l ved Karmsundet mens Barracudanes mineleggingen
p�gikk.
”Operation Groundsheet” ble avsluttet 23.02. Dette var den siste
mineleggingsoperasjonen i Karmsundet i 1945.
Neste operasjon fra “HMS Puncher”
var ved �lesund i begynnelsen av mars m�ned. Karmsundet ble stengt for all b�ttrafikk, ogs� Salhusferga,
i en uke etter at de 7 minene var sluppet. Trafikken over sundet i denne perioden, ble bes�rget av
motorb�ter.
Disse ble drept i operasjon “Groundsheet”:
”De alliertes graver” p� V�r Frelsers gravlund i Haugesund. Foto
Tor Inge Sandvold.
I flyet (MD846) som gikk ned i Karmsundet: Maffey, Leslie WE, Ty/Lieutenant(A) NZ New Zealand Naval Memorial Watson, James B,
Ty/SubLieutenant UK Lee-on-Solent Smee, Norman F, Ty/Leading airman UK, Age 20 V�r
Frelsers Gravlund
I flyet (MD838) som styrtet i l�ven p� B�: Payne, Arthur DL,
Ty/Lieutenant (A) UK, Age 23 V�r Frelsers Gravlund
Norman Frederick Walter Smee.
Brooks,Harold J, Ty/Leading airman UK, Age 21 V�r Frelsers Gravlund “A sacred memory
lies with my son. We’ll meet again when day is done. Mother” King,
David M, Ty/SubLieutenant (A) UK, Age 20 V�r Frelsers Gravlund “His high school
motto: NON SIBI NON OMNIBUS”
Manus og
kilder Overst�ende er det originale manuskript (litt redigert) som var grunnlaget
for min artikkel i Haugesund Avis 18.02.2012. Jeg er kjent med at artikkelen ble oversatt til engelsk og
“mailet” til Norman’s s�ster i England. Jeg fikk tilsendt bildet av den unge soldaten,
“leading airman”
Tidligere
leserinnlegg i Haugesunds Avis og artikler i Karm�ybladet.
Historier /artikler av Rolf Oftedal i boka Historie om Karm�y under andre
verdenskrig, bok nr.1 av Alf Brodkorp Pedersen Intervju med beboere p�
Norheim/Salhus.
Montasje av tekst og bilder ved John Karsten Ved�.
Lenker til andre artikler: #920_7_403 og #920_7_404.
Webdesign av Ivar Stange | ivarstange /æt/ gmail /dot/ com