Mandag 27. Juni 2022 - 07:18  

Søk

Google

Artikkel- og forfatterSøk

Linker i nettsidene

Noen leder deg videre innenfor n-kh.no. De åpnes i det vinduet du er i. Siderammen og toppen beholdes dermed. (vil du lage nytt vindu: skift+museklikk)


Fremmede nettsteder du lenkes til, åpnes i nytt vindu, for å ikke fjerne vårt vindu.


Musepekeren aktiverer eventuell "forklarende boks".


Hensikt: informasjon lenkes sammen over Internett ved hjelp av hyperlenker, til ytterligere kunnskap og informasjon på verdensveven (World Wide Web).


FrØ-bladet i skjermversjon er utstyrt med samme redskapet.

Tilfeldig ord/uttrykk:
Helming

Halvparten.

Se hele oversikten her.


adobe reader

Gard & bygd >> BLH Torvastad >> 7_4 Minner fra krigen >> Da Karmsundet ble minelagt for siste gang
Utskriftsvennlig format Tips en venn

Da Karmsundet ble minelagt for siste gang

Tips: Klikk p� evt. sm�bilder s� �pnes de i et nytt vindu.
Referanse: 920_7_405
Skrevet av
Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /var/www/n-kh.no/public_html/sider/artikkel.php on line 117
24.10.2012

Den 22.02.1945 befant hangarskipene “HMS Puncher” og “HMS Premiere” seg i Nordsj�en for ”Operation Groundsheet”. Om formiddagen lettet 9 “Fairy Barracuda Mk.III” (fra 821 Squadron) og 8 “Grumman F4F Wildcats” fra ”HMS Puncher” og det samme antall Wildcats fra ”HMS Premier”. Operation Groundsheet var i gang.

 

”HMS Puncher”
De 9 flyene hadde minelegging (en mine i hvert fly) av Karmsundet som m�l og de andre 16 var st�ttende eskorte. Lt. Cornish ledet styrken.
Barracudafly klargj�res for en av de mange “takeoff” p� HMS Puncher.
Flyretningen skulle Våre mot Utsira, men grunnet navigasjonsfeil kom de inn ved Stavanger og m�tte kraftig beskytning. Dette og noe d�rlig sikt nordover mot Karmsundet, for�rsaket at mineleggingsflyene og eskorteflyene mistet kontakt med hverandre. Aksjonen ble ikke s� samordnet som planlagt

Flystyrten i Salhusstraumen
L�rer Birger Kjetland noterer i sin dagbok: 22.2.45. 8-9 fly over Salhus i 12-tida. 1? skote ned. L�e �yelagd.

Snurpeb�ten M/K Bratholm var p� vei s�rover Karmsundet i nydelig, stilt v�r, og hele mannskapet sto p� broa. Like f�r de var ved fergeleiet p� Karm�ysida gikk flyalarmen og det ble skutt fra alle kanter. To fly kom i masteh�yde fra s�r. Mannskapet kastet seg ned for � skjerme seg mot det de trodde var bomber og var derfor ikke vitne til nedskytninger. 

N�r flyalarmen gikk p� Salhus, og det var ofte, sprang folk og Søkte tilflukt i kjellere og n�rmeste gr�fter og var der til den “nydelige musikken” fra sirenene l�d: “Faren over.” Skytingen stilnet etter ett par minutt og snurpeb�ten fort�yde ved den korte kaien ved fergeleiet.

Barracudaflyet da det traff vannet. Et tysk skip med utsvingt livb�t, svinger unna og gjorde ingen anstrengelser for � komme til unnsetning. Bildet er tatt fra et annet Barracudafly eller Wildcatfly. Midt p� �vre kant av bildet er navnet p� hangarskipet, H:M:S:Puncher. Til venstre st�r det muligens: 22/2/45.
En Barracuda var kommet i vansker og “landet” i Karmsundet 5-600 meter s�r for fergeleiet ved Salhus. En av mannskapet p� tre, "Leading Airman" Norman Frederick Walter Smee, kom seg l�s fra vraket og kavet i vannet og ropte "help, help". Et tysk skip var like i n�rheten av flyet, men gjorde ingen anstrengelser for � komme besetningen til unnsetning.

Thor Thorsen (19 �r) og Dines Goa (17 �r) reagerte raskt. De hoppet i en b�t som trolig l� i “Klubbavik�” og sprengrodde for � berge flygeren. Tyskere med sine truende “Schmeisser” maskinpistoler, tvang imidlertid raskt redningsmennene til � snu for deretter � overta kommandoen.

Tyskerne gav seg god tid og syntes � Våre mer interessert i det som ellers fl�t i sj�en. Flygeren ble omsider dratt ombord og brakt opp til en brakke, den Søkalte "offisersbrakka". Den 20 �r gamle engelske flyskytteren var d�d. Det m� ha v�rt traumatisk for de to unge mennene � oppleve, med v�pen, � bli tvunget til � gi opp forSøket p� � redde engelskmannen med hurtig og aktiv livredning. De ble kontaktet av engelsk etterretning straks etter frigj�ringen. Overst�ende “redningsaksjon” er basert p� enslydende beskrivelser fra vitner i Salhus og p� Norheim denne dagen.

Egne opplevelser
Jeg (Tor Inge Sandvold), som 5-�ring, har vage bilder av stor aktivitet. Mange oppbrakte mennesker og jeg kunne glimtvis mellom de store voksne, skimte de tyske soldatene i aktivitet bak vinduet i brakka. Jeg kan enn� fornemme f�lelsen av sorg og tristhet. Det mest beroligende jeg opplevde under krigen, n�r det smalt som verst og vi sprang ned i kjelleren, var ordene “engelskmenn” og “Spitfire”.

I min forestilling var det en Spitfire som ble skutt i brann. Flygeren hoppet ut i fallskjerm og landet i sj�en ved Salhus. Flyet falt ned i en l�ve p� Karm�y hvor noen p� g�rden skal ha blitt skadet.

(Ca. 2 1/2 mnd. senere hadde jeg n�r sprunget i kjelleren for tilflukt. Folk i Salhus oppf�rte seg nemlig meget skremmende. De hoppet, danset, sprang omkring, sang, omfavnet hverandre og det tok noe tid for meg f�r jeg skj�nte hvorfor og selv ble trukket med i dansen. Frigj�ringen var kunngjort! Et “f�lelsemessig mentometer” p� denne 5 �ringen Våren 1945, hadde nok registrert en bunn den 22. februar og en topp den 8. mai.)

Flystyrten p� B�
L�a p� B� slik den er i dag. Foto Tor Inge Sandvold.
En annen Barracuda i Groundsheet-operasjonen ble truffet og styrtet inn i bonde Landanes sin l�ve p� B�, (Bnr.7) Karm�y. Mannskapet p� ”Bratholm” h�rte rykter om dette og sprang opp til g�rden og observerte at det ikke var utl�st eksplosjon eller brann. Flykroppen var inne i l�a og vingene og motoren l� l�srevet utenfor. Deler av flyet i takbjelkene. De tre d�de “crewmembers” var lagt side ved side p� marka og var ikke synlig skadet. Etter en tid ble en fallskjerm (tykk, gul silke) lagt over flygerne.

En annen kilde opplyser at alle tre satt i cockpiten etter styrten. To skal ha v�rt i live, men d�de kort tid etter. Tyskerne var kommet raskt til stede og holdt vakt.

Andre observasjoner
Mannskap p� andre fly i denne operasjonen, observerte ikke “FLAK” (luftskyts) s�r i sundet ved denne nedskytningen. Dette ble rapportert etter oppdraget. Etterretningen tok kontakt med Rolf Oftedal og Milorg gjennom Arquebus.

Milorg klarte omsider � finne ut at skuddene kom fra “D/S Paris” som l� ved Kulldepotet med kamuflasje i riggen. Dette troppetransportskipet var meget tungt utrustet med antiluftskyts. Hensikten med de alliertes minelegging av Karmsundet, var � tvinge den tyske skipstrafikk til vest av Karm�y hvor den ville Våre mer s�rbar.

Dette viste seg tydelig � Våre tilfellet 13.03.1945 da “D/S Paris”(eskorte i en konvoi) mellom Fe�y og S�r-�stre Bj�rkev�r, ble torpedert av motortorpedob�ter kl.20.08. Allerede kl.20.30 var de to norske MTB-ene for full fart p� vei tilbake til Lerwick, Shetland.

Avslutningen
Norman Smee ble brakt ned til fergeleiet i Salhus hvor R�de Kors bilen hentet ham og trolig ogs� de 3 omkomne “crew members” fra B�.

En hjemvendt Barracuda etter m�te med “FLAK” (Fliegerabwehrkanone) over Karmsundet 22.02.1945. I f�lge “Cabinet files” skal mannskap p� Barracudafly ha blitt anbefalt utmerkelse etter toktet i Salhusstraumen.
Av de 9 Barracudaflyene, vendte 7 tilbake til ”HMS Puncher” etter � ha sluppet sine miner i Karmsundet. Alle 16 Wildcat flyene landet uskadd p� de to hangarskipene. De hadde da �delagt et tysk “Dornier 24” sj�fly som l� fort�yd og beskutt to “silo-type” bygninger ved Stavanger. De hadde ogs� beskutt bakkem�l ved Karmsundet mens Barracudanes mineleggingen p�gikk.

”Operation Groundsheet” ble avsluttet 23.02. Dette var den siste mineleggingsoperasjonen i Karmsundet i 1945.

Neste operasjon fra “HMS Puncher” var ved �lesund i begynnelsen av mars m�ned. Karmsundet ble stengt for all b�ttrafikk, ogs� Salhusferga, i en uke etter at de 7 minene var sluppet. Trafikken over sundet i denne perioden, ble bes�rget av motorb�ter.

Disse ble drept i operasjon “Groundsheet”:
”De alliertes graver” p� V�r Frelsers gravlund i Haugesund. Foto Tor Inge Sandvold.
I flyet (MD846) som gikk ned i Karmsundet:
Maffey, Leslie WE, Ty/Lieutenant(A) NZ New Zealand Naval Memorial
Watson, James B, Ty/SubLieutenant UK Lee-on-Solent
Smee, Norman F, Ty/Leading airman UK, Age 20 V�r Frelsers Gravlund

I flyet (MD838) som styrtet i l�ven p� B�:
Payne, Arthur DL, Ty/Lieutenant (A) UK, Age 23 V�r Frelsers Gravlund
Norman Frederick Walter Smee.
Brooks,Harold J, Ty/Leading airman UK, Age 21 V�r Frelsers Gravlund
“A sacred memory lies with my son. We’ll meet again when day is done. Mother”
King, David M, Ty/SubLieutenant (A) UK, Age 20 V�r Frelsers Gravlund
“His high school motto: NON SIBI NON OMNIBUS”

Manus og kilder
Overst�ende er det originale manuskript (litt redigert) som var grunnlaget for min artikkel i Haugesund Avis 18.02.2012. Jeg er kjent med at artikkelen ble oversatt til engelsk og “mailet” til Norman’s s�ster i England. Jeg fikk tilsendt bildet av den unge soldaten, “leading airman”

Mine kilder:
http://www.royalnavyresearcharchive.org.uk/ESCORT/PUNCHER.htm
http://www.n-kh.no
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=37&t=4296

Tidligere leserinnlegg i Haugesunds Avis og artikler i Karm�ybladet.
Historier /artikler av Rolf Oftedal i boka Historie om Karm�y under andre verdenskrig, bok nr.1 av Alf Brodkorp Pedersen
Intervju med beboere p� Norheim/Salhus.

Montasje av tekst og bilder ved John Karsten Ved�.
Lenker til andre artikler: #920_7_403 og #920_7_404.