Mandag 27. Juni 2022 - 08:40  

Søk

Google

Artikkel- og forfatterSøk

Linker i nettsidene

Noen leder deg videre innenfor n-kh.no. De åpnes i det vinduet du er i. Siderammen og toppen beholdes dermed. (vil du lage nytt vindu: skift+museklikk)


Fremmede nettsteder du lenkes til, åpnes i nytt vindu, for å ikke fjerne vårt vindu.


Musepekeren aktiverer eventuell "forklarende boks".


Hensikt: informasjon lenkes sammen over Internett ved hjelp av hyperlenker, til ytterligere kunnskap og informasjon på verdensveven (World Wide Web).


FrØ-bladet i skjermversjon er utstyrt med samme redskapet.

Tilfeldig ord/uttrykk:
Skaffer

Skyss-skaffar.

Se hele oversikten her.


adobe reader

Utskriftsvennlig format Tips en venn

Veier i Torvastad

Tips: Klikk p� evt. sm�bilder s� �pnes de i et nytt vindu.
Referanse: 920_6_601
Skrevet av John Karsten Ved� - 10.10.2010

Fra gammelt av var det lite veier i bygda, og de som fantes var d�rlige. Kravet til gode veier var heller ikke s� stort da det var vanlig � ri n�r en skulle ferdes et stykke. P� hver gard var det ridesal, men vanlige kjerrer var det mindre av. Det var helst sleden som var i bruk, enten med dr�ger og meier, eller med dr�ger og sm� hjul av planker uten beslag.

 


Den f�rste bygdeveien som p� ett vis var hovedvei helt til 1890, ble bygd fra Utvik til Litlasund i 1837. Den var bygd uten amtstilskudd, og vedlikeholdet var fordelt p� gardene. Det hadde tidligere v�rt skyss-stasjon i Vikj�, men denne ble en tid etter at det var bygd vei til Litlasund, flyttet dit.
   I 1868 kom det sp�rsm�l til heradstyret om garanti for fri grunn til den p�tenkte hovedveien fra Haugesund, via Salhus til Skudeneshavn. Noen �r senere Søker folket p� Norheimsida om kirkevei. Til denne bevilger heradstyret fri grunn og n�dvendig materialer, men de som Søker om veien m� selv lage veien og ta seg av vedlikeholdet. Det er krav om at veien skal Våre bygdevei og 4 alen brei. Gardene B�, Gunnarshaug, Nordb� og �vrab�, som ogs� hadde bruk for veien, sa seg senere villige til � Våre med i arbeidet.
   Det var ikke bare bygdeveiene som ble opparbeidet med pliktarbeid, men ogs� delvis hovedvegene. Slik ble det i 1874 utlignet pliktarbeid p� hovedvegen Utvik – Haugesund.
   Andre veier som ble bygd i denne tiden var veien fra Hauge, over Viksh�land til Visnes og veien Vormedal – Salhus. Veien mellom B� og Vikj� ble bygget ferdig i 1891.
   De gamle bygdeveiene var ofte d�rlig bygde og d�rlig vedlikeholdte. Etter hvert som en fikk andre kj�ret�y ble det st�rre krav til veiene. Etter at hovedveien var bygd ble det bygd sideveier fra denne. De fleste bygdeveiene ble bygd fra 1900 til 1920. Ogs� bryggene i Salhus, Storasund og Vikj� ble bygd i disse �rene.

Kilde: ”Torvastad 1837 – 1937 Minneskrift”, Dreyers forlag 1937