Mandag 27. Juni 2022 - 06:41  

Søk

Google

Artikkel- og forfatterSøk

Linker i nettsidene

Noen leder deg videre innenfor n-kh.no. De åpnes i det vinduet du er i. Siderammen og toppen beholdes dermed. (vil du lage nytt vindu: skift+museklikk)


Fremmede nettsteder du lenkes til, åpnes i nytt vindu, for å ikke fjerne vårt vindu.


Musepekeren aktiverer eventuell "forklarende boks".


Hensikt: informasjon lenkes sammen over Internett ved hjelp av hyperlenker, til ytterligere kunnskap og informasjon på verdensveven (World Wide Web).


FrØ-bladet i skjermversjon er utstyrt med samme redskapet.

Tilfeldig ord/uttrykk:
gnr

Nummer p� ein matrikkelgard i ei bygd.

Se hele oversikten her.


adobe reader

Gard & bygd >> Hinder�ker >> 6_2 Fiske og fangst >> Fartøybase i Buvik
Utskriftsvennlig format Tips en venn

Fartøybase i Buvik

Tips: Klikk p� evt. sm�bilder s� �pnes de i et nytt vindu.
Referanse: 82_6_201
Skrevet av Per K�re Lande - 17.11.2008

I Buvik var det bakeri, forretning og v�ningshus samt sj�boder. Noen b�nder p� Hinder�ker, Skeisvoll og Skeie hadde ogs� sj�retter der. I min barndom h�rte jeg ofte om en driftig mann som ble kalt ”Peder Jakob i Buvikj�”.

 

Mannen i Buvik var Peder Jakob Vilhelmsen Hinderaker (1856-1933) #82_6_501. Han hadde notbruk og fiskefart�y. Peder Jakob drev ogs� bakeri og forretning.

 

Seiljekt ”Hilda”
De f�rste b�tene

Peder Jakob hadde ei seiljekt kalt ”Hilda”. Med den drev han fiskerier p� Nordland, fraktfart med murstein fra B� Teglverk til Bergen, og seilte som notbas p� sildefiske langs kysten. Han hadde ogs� en �pen motorb�t p� 30 fot. Den var bygget i 1900 med en 6 hk. Tryg motor. Navnet var ”Strilen” med fiskerinr. R-29-AS.

Den f�rste ”M/S Buvik” kom til etter hvert. Det var en sk�yte p� 41 fot med 25 hk. Skandia motor. Den var bygget i 1911 og hadde dekk, og med fiskerinr. R-28-AS.

 

Rupee”

S�nnen Peder P. Hinderaker kj�pte en engelsk bygget opprinnelig seilkutter p� 57 fot. Den hadde navnet ”Rupee”, og hadde satt inn en Gideon motor p� 28 hk. ”Rupee” var bygget i 1893 med fiskerinr. R-30-AS. Den ble kalt ”Litlesluppen”, da det kom st�rre fart�y til Buvikv�gen etter hvert. ”Rupee” ble brukt til fiske ved Island i mange �r. Da ble seil brukt under overfarten og i tillegg ble motor brukt under fisket. I f�lge Peder Jakob Nilsen kunne ”Rupee” ta 180 t�nner p� full last.

I 1937 ble ”Rupee” solgt til Mosterhavn. Der ble den blitt bygget om og fikk satt inn ny motor, 30 hk. Wikmann. (B�ten gikk i englandsfarten med flyktninger under krigen.)

 

 

Seilsluppen ”Buvik”

I Buvik var ogs� en franskbygd seilslupp med navnet ”Buvik”. Det var s�nnene til Peder Jakob - Peder P. Hinderaker og Jakob P. Hinderaker sammen med svigers�nnen Anders Nilsen - som hadde reist til Frankrike og kj�pt seilsluppen.

”Buvik” var p� over 100 fot med 2 master og stor seilf�ring. Det ble den andre b�ten med Buvik-navnet og hadde fiskerinr. R-27-AS. Med den reiste de noen �r til Island p� sildefiske. Mannskapet var fra bygdene omkring. Som regel kom de hjem med full last.

P� den siste turen var de s� vidt innom Buvik, f�r de tok turen til Finland med sildelasten. I Finland solgte de b�de sild og b�t, da eierne hadde funnet ut at b�ten var for stor for det fiskeriet som de drev. Det fortelles at de hadde 2.000 kr. i fortjeneste ved salg av ”Buvik”.

 

 

 

Sk. Buvik”

Hjemkommet fra Finland tok karene turen til Frankrike igjen der de kj�pte en annen seilslupp. Den var p� 93 fot, hadde 2 master med stort gaffelseil, fokk og mesan i aktermasta. Den fikk ogs� navnet ”Sk. Buvik”, ogs� med fiskerinr. R-27-AS. Sluppen var en skarpseiler og det gikk gjetord om ”buvikarane” sine seilbragder. Det var Peder som var skipperen.

Det var hovedsakelig islandsfiske som ble drevet med ”Sk. Buvik”. Det var drivgarn som ble brukt og det ble som regel full fangst.

Det er blitt fortalt at engang kom mannskapet ut for t�ke, stille og sterk str�m i sj�en. Str�mmen gikk p� nord. B�ten var uten man�vreringsevne og rekte med str�mmen i flere dager. Den var kommet nesten opp under Gr�nland da mannskapet fikk praiet en tr�ler fra �lesund og fikk oppgitt b�tens posisjon. B�ten ble tatt p� slep en tid, men fikk s� vind i seilene og mannskapet klarte brasene videre selv. Hjemme hadde de ikke h�rt fra b�ten p� lang tid og folk fryktet det verste.

En annen gang seilte de riggen over bord - masta brakk og seila gikk p� sj�en. Etter store pr�velser klarte de og rigge til n�dseil og klarte ogs� � seile hjem ved egen hjelp. Dette siste havariet mener kjentfolk m� ha v�rt omkring 1936. Dette var nemlig siste gang ”buvikarane” var p� Island med seil som drivkraft.

 

 

M/S Buvik”

Sluppen ”Buvik” fikk n� innsatt inn en 120 Rubb motor, fikk styrehus og brodekk. Dokykjel og steamvinsj ble skiftet ut til oppfyringsmoter p� vinsjen. B�ten fikk peileutstyr og ble n� ”M/S Buvik”. Radiotelefon og ekkolodd fikk ogs� ”Buvik” installert etter hvert.

Buviksluppen fikk sitt endelikt p� Island. Den var bortfraktet til noen karm�ybuer som reiste til Island p� drivgarnsfiske med den (omkring 1957). Mens b�ten gikk langs kysten st�tte den p� en sandbanke og kj�rte seg fast. Det var umulig for mannskapet � f� b�ten l�s. Det kom hjelpefart�y til og det ble rigget til trosse, men til ingen nytte. Mannskapet m�tte forlate b�ten. Ganske snart ble den nedbrekt av sj�en. Det var enden p� historien om ”M/S Buvik”.

 

 

Buvikane”

Peder var skipper og Jakob var maskinist, men ogs� br�drene Aslak og Wilhelm var fast mannskap, sammen med noen drevne fiskere med mange islandsturer bak seg. Det fortelles at ”M/S Buvik” hadde fulle t�nner p� hver islandstur og at det bare var det beste mannskapet som fikk m�nstre p� hos ”buvikane”.

Etter krigen var motor og alle tilgjengelige hjelpemidler p� plass i b�ten, men ikke radar. En gang gikk ”Buvik” mot land fra fiskefeltet ved Island. Det var t�ke og null sikt. Peder hadde peilet seg mot et fyr ved kysten og det var satt utkikk p� baugen. Peder ropte: ”Ser dokke land?” Svaret var ”nei!” S� gikk det enda en stund og Peder ropte: ”Ser dokke land?” Svaret var benektende. Da skreik skipperen: ”DOKKE SKA SJ� LAND N�!” – Og jammen, der steig fyret opp i skoddehavet. Folk sa at Peder kunne lukte land...

 

 

Pedrane og Jakobane

Det kunne Våre vanskelig � holde fra hverandre alle Pederar og Jakobar. Denne hermen gikk p� folkemunne, som svar p� hvem som eide sluppene i Buvik: Det er Peder Jakob og Peder hans Peder Jakob og Jakob hans Peder Jakob og Peder Jakob L�nd�. (Etter Peder Jakob Kalst�, datters�nn til Peder Jakob Lande.)

Peder J. (Johannessen) Lande var bestefar min, noe som ikke gjorde forvirringen mindre.

 

 

Bilder av b�ter, hus og folk i Buvik

  • Det f�rste bildet viser folk og hus i Buvik s� tidlig som omkring 1900. Den b�ten som har flagg i masta er seiljekta ”Hilda” til Peder Jakob V. Hinderaker.
    • I folketellingen 1900 blir han kalt ”landhandler og notbestyrer” og kona Marta Eline ”landhandlerkone”. Paret hadde p� den tid f�tt 6 barn. Familien bodde i huset til venstre sammen med tjenestejente og butikkjente. I det store huset til h�yre bodde tre familier og i det lille huset to familier.
  • «Buvik»
    Det andre bildet viser ”M/S Buvik” i Buvik havn. Den var ogs� kjent som ”Buviksluppen”. B�ten har f�tt en grundig beskrivelse i ekteparet Alsviks bok Avaldsnes. Gamle glimt. Bind I (2001), side 94-95.
  • I samme boka side 33 ser vi br�drene Peder og Jakob Hinderaker i Buvik midt i 1950-�rene. De ser mot Visnesgarden og ”Buviksluppen” ved ”Basabrygg�”.
  • P� side 14-15 er et flott oversiktsbilde av Buvik tatt litt f�r 1920. P� havna ligger ”Rupee” for anker. I boka st�r det feilaktig at b�tens navn er ”Buvik”.