Onsdag 29. Juni 2022 - 09:34 | ||||
SøkLinker i nettsidene Noen leder deg videre innenfor n-kh.no. De åpnes i det vinduet du er i. Siderammen og toppen beholdes dermed. (vil du lage nytt vindu: skift+museklikk) Fremmede nettsteder du lenkes til, åpnes i nytt vindu, for å ikke fjerne vårt vindu. Musepekeren aktiverer eventuell "forklarende boks". Hensikt: informasjon lenkes sammen over Internett ved hjelp av hyperlenker, til ytterligere kunnskap og informasjon på verdensveven (World Wide Web). FrØ-bladet i skjermversjon er utstyrt med samme redskapet.
Tilfeldig ord/uttrykk: Bruksnummer Nummer p� eit bruk innan ein matrikkelgard. Se hele oversikten her. |
Sprengt til ruinerTo barakker i V�gadalen i Visnes ble sprengt til ruiner en natt under krigen.
Den ene stod der som n� er en kjeller med en liten leilighet over, f�r du kommer til barnehagen, den andre stod der som n� er barnehage. Den ene var kj�kkenbrakke den andre spisesal.
Tyskerne trodde at det var utf�rt sabotasje av Milorg eller Engelskmenn, 10-15 voksne nordmenn ble tatt som gissel og m�tte g� vakt om nettene i lag med tyskerne i tilfelle der skulle bli utf�rt flere sprengninger eller lignende. Far min og flere rundt i omr�det her var utkommandert, blant andre Peder B�rdsen p� Visnesgarden, han var en luring. En natt s�g Peder en sau oppe i en bakke over Mykj�hagen (det var vist R�thing sin sau). Peder ropte ” HOLT ” s� h�gt han kunne og tyskerne kom stormende, for dei trodde det var en sabot�r. Dei stormet opp bakken med geVårene sine, men kom sluk�ret tilbake, det var ingen sabot�r. Dei sa at det var en ”Sjafer”, skulle visstnok bety ”Sau”. Mannfolkene godtet seg og n�r de senere traff p� Peder, s� blei der sagt ”Holt” og karene hadde en koselig prat om dette.
Det viste seg at det var den tyske kokken som hadde utf�rt sprengingen, han hadde undersl�tt matvarer, og skulle med sprengingen �delegge bevisene, han trodde vel at det skulle ta fyr og brenne opp. Husene ble smadret uten at det tok fyr. |
|||
Webdesign av Ivar Stange | ivarstange /æt/ gmail /dot/ com | ||||
|