Flyktninger til England
Tips: Klikk p� evt. sm�bilder s� �pnes de i et nytt
vindu.
Referanse: 82_7_402
Skrevet av Per K�re Lande - 02.11.2008
Under krigen 1940-1945 var der mange opplevelser som jeg kommer p�. I 1941 kom der en
”stor” motorb�t inn til Buvik. Jeg tror den m� ha v�rt over 30 fot, der var hus framme og �pent
rom bakenfor uten dekk. Over maskinen var der et lite styrehus, til n�d plass til 2 mann, den la til ved
”B�rabrygga ved Visnes-sj�en”.
Jeg var som regel i Buvik i fritiden, det var der
”lekeplassen” min var. Jeg var god venn med Wilhelm i Buvik og var med og fisket og l�nte ofte
b�t av han og rodde rundt p� v�gen.
Jeg hadde v�rt og sett p� denne motorb�ten som var kommet
inn til Visnesj�en og nevnte det til Wilhelm, da sa han at vi ikke m�tte g� dit bort mens den b�ten l� der.
Jeg var godt informert om hva han og en del av de andre ungdommene i omr�det drev med. De var involvert i
Milorg og hadde mange oppdrag i den sammenheng.
Vi ungene som var i omr�det holdt oss vekke fra B�rabrygga
de dagene den b�ten l� der, jeg tror at det var 2 eller 3 dager, s� en dag var b�ten reist.
Det som var under forberedelse fikk jeg senere greie p�.
B�ten het M/B Ottar og hadde 3 ungdommer fra Haugesund ombord, de var p� r�mmen fra Gestapo og skulle r�mme
til England med b�ten og de hadde avtalt med noen ungdommer fra Visnes – Buvik som ogs� skulle Våre
med.
Da b�ten forlot Buvik var disse ungdommene herfra med, men
de var ikke kommet lenger enn til Fe�y (Gitter�y) f�r motoren stoppet. Det var en gl�dehodemotor i b�ten, og
toppen var sprukket (dette var en svakhet ved disse motorene). Guttene herfra l�nte rob�t i Fe�y og rodde
tilbake til Buvik om natten, og hadde motortoppen med. De fikk lurt den til sveiseverkstedet i Visnesgruven
og fikk den reparert der.
Det var n� g�tt flere dager siden ungdommene forsvant fra
hjemmet, s� foreldrene her begynte � lure p� hvor de var blitt av og folkesnakket begynte � ta seg opp.
Karene herfra besluttet � avlyse sin r�mming, s� de returnerte den sveiste motortoppen til Fe�y. Motoren ble
reparert og ble brukende etter dette. De 3 haugesunderne om bord startet opp og sette kursen mot friheten og
England.
Jeg er blitt fortalt at motoren stoppet en gang til og at
de driftet og strandet et sted p� Vest-Karm�y, like i n�rheten av der hvor de hadde kj�pt b�ten, og at de
fikk hjelp med motoren p� ny og de satte til havs igjen.
P� internett har jeg funnet en opplysning om denne b�tens
og de tre guttenes videre skjebne etter avgang fra Karm�y.
M/B Ottar forlot �krehamn p�
Karm�y 9. september 1941 med 3 personer, alle fra Haugesund . Dagen etter avreise stoppet motoren og de
drev s�rover i sterk vind i 3-4 dager. Da vinden l�yet, seilte de vestover i 3-4 dager. Den 18. september
angrep et tysk fly med maskingev�r, og en av passasjerene, Herluf Br�, ble truffet i en arm og en kule
gikk gjennom den ene lungen. Flyet angrep 6 ganger f�r det forsvant. Da var Magne �stensj� d�d i b�ten.
Erling Ellingsen var uskadd og kjempet med � holde b�ten flytende mens han stelte med den s�rede. Neste
dag traff de p� en nederlansk 14 fots b�t med 6 flyktninger om bord. Samme dag ble alle plukket opp av en
Britisk minesveiper som f�rte de til Gt. Yarmouth den 19. september 1941. Herluf Br�s arm ble amputert men
han overlevde skadene.
De tre guttene herfra var Wilhelm Hinderaker, Svend
Helgesen og Rolf Jansen. De forsatte sitt illegale arbeidet her til krigens slutt.
|