Mandag 27. Juni 2022 - 08:24  

Søk

Google

Artikkel- og forfatterSøk

Linker i nettsidene

Noen leder deg videre innenfor n-kh.no. De åpnes i det vinduet du er i. Siderammen og toppen beholdes dermed. (vil du lage nytt vindu: skift+museklikk)


Fremmede nettsteder du lenkes til, åpnes i nytt vindu, for å ikke fjerne vårt vindu.


Musepekeren aktiverer eventuell "forklarende boks".


Hensikt: informasjon lenkes sammen over Internett ved hjelp av hyperlenker, til ytterligere kunnskap og informasjon på verdensveven (World Wide Web).


FrØ-bladet i skjermversjon er utstyrt med samme redskapet.

Tilfeldig ord/uttrykk:
Skifte

Dela.

Se hele oversikten her.


adobe reader

Gard & bygd >> Hinder�ker >> 7_4 Minner fra krigen >> Flyktninger til England
Utskriftsvennlig format Tips en venn

Flyktninger til England

Tips: Klikk p� evt. sm�bilder s� �pnes de i et nytt vindu.
Referanse: 82_7_402
Skrevet av Per K�re Lande - 02.11.2008

Under krigen 1940-1945 var der mange opplevelser som jeg kommer p�.
I 1941 kom der en ”stor” motorb�t inn til Buvik. Jeg tror den m� ha v�rt over 30 fot, der var hus framme og �pent rom bakenfor uten dekk. Over maskinen var der et lite styrehus, til n�d plass til 2 mann, den la til ved ”B�rabrygga ved Visnes-sj�en”.

 

Jeg var som regel i Buvik i fritiden, det var der ”lekeplassen” min var. Jeg var god venn med Wilhelm i Buvik og var med og fisket og l�nte ofte b�t av han og rodde rundt p� v�gen.

Jeg hadde v�rt og sett p� denne motorb�ten som var kommet inn til Visnesj�en og nevnte det til Wilhelm, da sa han at vi ikke m�tte g� dit bort mens den b�ten l� der. Jeg var godt informert om hva han og en del av de andre ungdommene i omr�det drev med. De var involvert i Milorg og hadde mange oppdrag i den sammenheng.

Vi ungene som var i omr�det holdt oss vekke fra B�rabrygga de dagene den b�ten l� der, jeg tror at det var 2 eller 3 dager, s� en dag var b�ten reist.

Det som var under forberedelse fikk jeg senere greie p�. B�ten het M/B Ottar og hadde 3 ungdommer fra Haugesund ombord, de var p� r�mmen fra Gestapo og skulle r�mme til England med b�ten og de hadde avtalt med noen ungdommer fra Visnes – Buvik som ogs� skulle Våre med.

Da b�ten forlot Buvik var disse ungdommene herfra med, men de var ikke kommet lenger enn til Fe�y (Gitter�y) f�r motoren stoppet. Det var en gl�dehodemotor i b�ten, og toppen var sprukket (dette var en svakhet ved disse motorene). Guttene herfra l�nte rob�t i Fe�y og rodde tilbake til Buvik om natten, og hadde motortoppen med. De fikk lurt den til sveiseverkstedet i Visnesgruven og fikk den reparert der.

Det var n� g�tt flere dager siden ungdommene forsvant fra hjemmet, s� foreldrene her begynte � lure p� hvor de var blitt av og folkesnakket begynte � ta seg opp. Karene herfra besluttet � avlyse sin r�mming, s� de returnerte den sveiste motortoppen til Fe�y. Motoren ble reparert og ble brukende etter dette. De 3 haugesunderne om bord startet opp og sette kursen mot friheten og England.

Jeg er blitt fortalt at motoren stoppet en gang til og at de driftet og strandet et sted p� Vest-Karm�y, like i n�rheten av der hvor de hadde kj�pt b�ten, og at de fikk hjelp med motoren p� ny og de satte til havs igjen.

P� internett har jeg funnet en opplysning om denne b�tens og de tre guttenes videre skjebne etter avgang fra Karm�y.

 

M/B Ottar forlot �krehamn p� Karm�y 9. september 1941 med 3 personer, alle fra Haugesund . Dagen etter avreise stoppet motoren og de drev s�rover i sterk vind i 3-4 dager. Da vinden l�yet, seilte de vestover i 3-4 dager. Den 18. september angrep et tysk fly med maskingev�r, og en av passasjerene, Herluf Br�, ble truffet i en arm og en kule gikk gjennom den ene lungen. Flyet angrep 6 ganger f�r det forsvant. Da var Magne �stensj� d�d i b�ten. Erling Ellingsen var uskadd og kjempet med � holde b�ten flytende mens han stelte med den s�rede. Neste dag traff de p� en nederlansk 14 fots b�t med 6 flyktninger om bord. Samme dag ble alle plukket opp av en Britisk minesveiper som f�rte de til Gt. Yarmouth den 19. september 1941. Herluf Br�s arm ble amputert men han overlevde skadene.

 

De tre guttene herfra var Wilhelm Hinderaker, Svend Helgesen og Rolf Jansen. De forsatte sitt illegale arbeidet her til krigens slutt.