Onsdag 29. Juni 2022 - 09:04  

Søk

Google

Artikkel- og forfatterSøk

Linker i nettsidene

Noen leder deg videre innenfor n-kh.no. De åpnes i det vinduet du er i. Siderammen og toppen beholdes dermed. (vil du lage nytt vindu: skift+museklikk)


Fremmede nettsteder du lenkes til, åpnes i nytt vindu, for å ikke fjerne vårt vindu.


Musepekeren aktiverer eventuell "forklarende boks".


Hensikt: informasjon lenkes sammen over Internett ved hjelp av hyperlenker, til ytterligere kunnskap og informasjon på verdensveven (World Wide Web).


FrØ-bladet i skjermversjon er utstyrt med samme redskapet.

Tilfeldig ord/uttrykk:
Vitnesteinar

To steinar ved ein merkestein som "vitne".

Se hele oversikten her.


adobe reader

Gard & bygd >> Avaldsnes (Prestegarden) >> 9_1 Bilder >> Dahls maleri fra 1820
Utskriftsvennlig format Tips en venn

Dahls maleri fra 1820

Tips: Klikk p� evt. sm�bilder s� �pnes de i et nytt vindu.
Referanse: 86_9_122
Skrevet av Aadne Utvik - 17.10.2008

Johan Christian Clausen Dahl (1788-1857, best kjent som ”I C Dahl”) kom fra Bergen og fikk sin kunstneriske utdanning i K�benhavn. Etterp� slo han seg ned i den tyske byen Dresden, hvor han ble professor. I l�pet av 32 �r laget han minst 8 tegninger og malerier av Avaldsnes kirke. Det best kjente maleriet er fra 1820. Der ser vi interessante detaljer om bygninger, landskap og mennesker.

 

J.C. Dahls maleri 1820
Grunnlaget for J.C. Dahls kunstverk var to tegninger - Avaldsnes kirke sett fra nord�st #86_9_ 114 og fra s�rvest #86_9_117. Et maleri fra 1813 viser kirken og omgivelsene som et dansk idyllisk landskap. Den historiske stemningen fra tegningene er trengt i bakgrunnen. Maleriet er befolket med hele 20 mennesker og to hester.

   Men 7 �r etterp� har den historisk interesserte Dahl gjenskapt den stemningen han hadde da han som 23-�ring malersvenn satt p� Flaghaugen og tegnet. Landskapet har i 1820 f�tt tilbake sin norske karakter. D�dsmotivet blir n� sterkt framhevet: Gravf�lge til venstre, en graver p� kirkegarden, og bautasteinen med dommedagssagnet.

   Maleriet fra 1820 har kirkeruinen i sentrum. Vindus�pningene er riktignok for store og t�rnet har f�tt et merkelig forvridd perspektiv. Men landskapet er mektig og dramatisk. Det store prestegardshuset aner vi det er noe storsl�tt over #86_5_401. Vi legger merke til at ferdselsveien fra sj�en og Gloppe gikk skr�tt mot s�r opp til tunet. Landskapet med �yene er vel ikke helt korrekt, men maleren i Dresden formidler et ekte �ylandskap i Karmsundet. I fjellet til h�yre og den bratte fjellskrenten mot venstre ser vi spirene til Norges fremste landskapsmaler.

   Det er blitt p�st�tt at kunstmaleren J.C. Dahl var den f�rste i Norge som tenkte seg et moderne fortidsvern, og han var den f�rste som pr�vde � redde v�r verdifulle bygningsarv gjennom aktivt arbeid. Vi kan Våre stolte over at en slik kulturpersonlighet har vist s� stor interesse for Avaldsnes.

   Kulturverneren Dahl refset prost Brun i et avisinnlegg for utgraving av Flaghaugen. Dahl mente at utgraveren ”idetmindste kunde haft Raad til s�mmeligt at lukke H�ien, ja endog – til Tegn paa at den historiske Interesse her var med – forsyne den med en Erindringstavle om hvad den dog engang har eiet, og havt at betyde.”

 

Lesestoff:

Aadne Utvik: N�r tegninger forteller historie.
(�rbok for Karmsund 1987-1992).