Mandag 27. Juni 2022 - 06:57 | ||||
SøkLinker i nettsidene Noen leder deg videre innenfor n-kh.no. De åpnes i det vinduet du er i. Siderammen og toppen beholdes dermed. (vil du lage nytt vindu: skift+museklikk) Fremmede nettsteder du lenkes til, åpnes i nytt vindu, for å ikke fjerne vårt vindu. Musepekeren aktiverer eventuell "forklarende boks". Hensikt: informasjon lenkes sammen over Internett ved hjelp av hyperlenker, til ytterligere kunnskap og informasjon på verdensveven (World Wide Web). FrØ-bladet i skjermversjon er utstyrt med samme redskapet. |
På æra løsN�r vi leser tingb�kene, dukker det fram en lang rekke eksempler p� hvordan folk voktet p� �ra si. Flesteparten av �ressakene dreier seg om skjellsord. Et slikt saksforhold kjenner vi til om folk p� Utvik en gang p� 1600-tallet
�ressakene dreide seg om skjellsord, det vil si at den som reiser sak mener seg � Våre kalt noe som g�r p� �ra l�s. Det skjellsordet som klart oftest g�r igjen er ”skjelm”. Elias Toresen Ner-Haugo gikk i 1674 til sak mot Kristoffer Holgersen Utvik #85_3_201. Elias hevdet at Kristoffer hadde kalt ham en skjelm. Det skjedde etter at hesten til Elias gjorde skade i �keren til Kristoffer. ”Skjelm” ble stundom brukt sammen med andre skjellsord. Under begravelsen til prestekona p� Avaldsnes i november 1678 h�rte Mette R�yksund at Ola Kristoffersen Utvik kalte Knut Salvesen Visnes for en ”skielm och en hund”.
I saka mellom Knut Visnes og Ola Utvik vitnet Anders Rasmussen Landanes at han omtrent en m�ned f�r begravelsen p� Avaldsnes hadde h�rt Knut kalle Ola for en ”merrfl�er”. P� denne tida var det helt utenkelig � ete hestekj�tt eller bruke noe fra d�de hester p� annen m�te. Knut Visnes hadde dermed i praksis anklaget Ola Utvik for � ha brutt et tabu. Dette glemte Ola tydeligvis ikke s� fort, for fire �r seinere stevnet han p� ny Knut i samme sak. Dessuten reiste han sak mot Johannes Visnes for � ha kalt Ola og kona hans for tyver og tyvpakk. I retten forklarte de to Visnes-mennene at om de hadde sagt noe slikt, s� hadde det skjedd i fylla. De erkl�rte at Ola og kona var �rlige personer, som de ikke hadde noe � beskylde for. Ola sa seg forn�yd med dette, og de tok hverandre i hendene. Dette skjedde i full offentlighet med lagrettemenn og tingallmue til stede. Dermed var �ra til den som reiste sak gjenopprettet.
Folk flest i dag vil trolig ha problemer med � gi en god definisjon av ordet ”skjelm”. I Bokm�lsordlista forklares det som ”sk�yer”, spilloppmaker”, som vel gir de fleste av oss positive assosiasjoner. Ordet har alts� for lengst mistet sin injurierende kraft. P� 1600-tallet var det derimot et fryktet ord. Vi m� anta at betydningsinnholdet har endret seg noe gjennom �rhundra. Folk i samtida oppfattet det som en bevisst forn�rmelse - en utfordret vedkommende.
Kilde: Frode Fyllingsnes: Karm�ys historie. Bind III. (Karm�y kommune 2004). |
|||
Webdesign av Ivar Stange | ivarstange /æt/ gmail /dot/ com | ||||
|