Mandag 27. Juni 2022 - 07:24  

Søk

Google

Artikkel- og forfatterSøk

Linker i nettsidene

Noen leder deg videre innenfor n-kh.no. De åpnes i det vinduet du er i. Siderammen og toppen beholdes dermed. (vil du lage nytt vindu: skift+museklikk)


Fremmede nettsteder du lenkes til, åpnes i nytt vindu, for å ikke fjerne vårt vindu.


Musepekeren aktiverer eventuell "forklarende boks".


Hensikt: informasjon lenkes sammen over Internett ved hjelp av hyperlenker, til ytterligere kunnskap og informasjon på verdensveven (World Wide Web).


FrØ-bladet i skjermversjon er utstyrt med samme redskapet.

Tilfeldig ord/uttrykk:
�seterett

Retten til � sitja, � bu, p� ein gard.

Se hele oversikten her.


adobe reader

Gard & bygd >> Utvik >> 6_5 Transport p� sj� og land >> Båtruter på Dalen
Utskriftsvennlig format Tips en venn

Båtruter på Dalen

Tips: Klikk p� evt. sm�bilder s� �pnes de i et nytt vindu.
Referanse: 85_6_501
Skrevet av Aadne Utvik - 20.06.2008

Nidelven var den f�rste dampb�ten i Haugesund. Den ble satt inn i rute bl.a. til Dalen. Bak denne pionerinnsatsen skjuler det seg en bymann oppvokst p� Dalen. Navnet var Kolbein Nilsen Sund. Etter Nidelven skulle det komme mange ruteb�ter til Dalen. 
 

 

Den f�rste b�truta p� Dalen knytter seg til en mann som het Kolbein, f�dt i 1837. Faren var bondes�nnen Nils Knutsen fra V�r�. Han ble smed og bodde som husmann p� Dalen i 1830-40-�rene. Fra 1846 bodde Nils Knutsen med familien p� Storesund. Men 9-�r gamle Kolbein hadde flyttet til Sund, hvor han ble oppfostret hos slektninger. Kolbein skrev seg siden for C. N. Sund.

 

Nidelven

Kolbein Sund gikk p� l�rerskole i Kopervik og var omgangsskolel�rer i Avaldsnes en tid. S� flyttet han til Haugesund, ble krambugutt og etter hvert en kjent forretningsmann i byen. Allerede i 1873 kj�pte han en liten dampb�t ved navnet Nidelven, visstnok den f�rste dampb�ten i Haugesund. D/S Nidelven var en �pen b�t, som ble satt inn i rutefart mellom Haugesund, Tysv�r, Dalen og Vigsnes Kobberverk.

 

  Turen mellom Dalen og byen kostet bare 6 skilling. S�nnen Nils Sund forteller dette i sin minnebok om faren som reder: ”Han kom for ti’leg. Folk hadde god tid men lite penger. Korfor sku dei betala for skyss med dampen, n�r dei kunne g� eller ro eller seila fritt? S� blei Nidelven seld og det tok lang tid f�r noken v�gde p� � ta denne trafikken oppatt.”

 

Rap, Robert og Karl

Den neste ruteb�ten var D/S Rap p� 21 tonn. Den ble etter kort tid avl�st av D/S Robert p� 83 tonn. Fra 1891 ble D/S Karl satt inn i rute mellom Haugesund, Vikjo og Dalen. B�ten ble ogs� kalt ”Ka’l i Vikj�” etter den popul�re redakt�ren av ”Kj�ftausa” i vittighetsbladet Vikingen.

 

Avaldsn�s

Sivert Dalen (Hinderaker) var en av pionerene p� Dalen omkring hundre�rsskiftet. Det var et stort l�ft da han sammen med andre driftige avaldsnesbuer dannet A/S Avaldsn�s Dampskibsselskab og kj�pte en ruteb�t. Den fikk navnet Avaldsn�s. Et gammelt foto

D/S «Avaldsn�s»
ved kai i
Haugesund.

Klikk og se
forst�rrelse
viser b�ten p� havna i Haugesund. B�ten var bygget av Knut Skaaluren i Rosendal. D/S Avaldsn�s var en treb�t p� 35 brt. og var utstyrt med en Compound dampmaskin.

 

  Men rederiet kom i vanskeligheter og b�truta ble en tid betjent av dampb�ten Augvald. En reorganisering til Avaldsn�s Nye Dampskibsselskab gjorde at Avaldsn�s kunne fortsette enn� en tid. Til slutt ble b�ten solgt til Vormedal Uldvarefabrikk.

 

Forliset

�ret 1899 ble husket i hundre �r av folket ved Karmsundet. En mandagsmorgen i januar gikk b�ten sin vanlige melkerute til byen. Da ble Avaldsn�s plutselig p�rent av s�rg�ende kystruteskip D/S Sandn�s ved B�neset. Om bord var en besetning p� 3 og 14 passasjerer.

 

Matrosen sto til rors, mens skipper Knutsen solgte billetter. Den vesle melkeb�ten sank og 4 passasjerer druknet. Det var Inga Velde, John Hinderaker, Magnus Hinderaker og Karl Skjold. Sivert Dalen var med p� ulykkesb�ten og faren John (Jone) var en av dem som omkom.

 

  B�ten ble hevet og fikk stor omtale allerede i oktober samme �r. Det var nemlig D/S Avaldsn�s som gikk til R�v�r med f�rste kunngj�ring om den tragiske ulykken. Det var den dramtiske hendelsen, da 30 mennesker omkom p� Sletta etter gravferden til Udland kirkeg�rd.

(Se minneboken ”Adle e’ g�ne”. Akademisk Fagforlag A/S, 1999.)

 

R�gv�r

Gismarvik h�rte til Avaldsnes herred og sogn. Stedet trengte sj�verts forbindelse med Karm�y. Ruteb�ter som Odd, Special, Lom og Alf trafikkerte i korte perioder ruta Gismarvik - Dalen - Haugesund.

 

  En stabil rute kom f�rst i 1920. Da kj�pte Olaf Jensen M/S R�gv�r. Den gikk i fast rute helt til 1949 og hadde base p� Knutsakaien (#85_5_109). (R�gv�r-navnet var kjent og kj�rt til ut i 1990-�rene, da Sven Jakobsen og R�gv�r ble mye brukt til popul�re fisketurer.)

 

Torvestad og Torvastad

Den mest kjente ruteb�ten til Dalen ble D/S Torvestad, som Dampskibsaktieselskabet Torvestad fra 1917 satte inn i fast rute til byen. Den la til ved Sivertskaien og butikken (#85_5_102). Denne b�truta med ”Gamle Torvestad” ble trafikkert helt til 1949, da den nye M/S Torvastad overtok. Rederiet kalte b�ten ”en hurtigg�ende sj�buss”, mens folkevittigheten likte godt kj�lenavnet ”Strykejernet”.

 

  S� kom Karmsund bru i 1955. Og s� var det slutt med b�truter til Dalen.